De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

Huisjes via Pixabay 2

"Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?" Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Vorige week informeerde minister Hoekstra van Financiën de Tweede Kamer onder meer over de aanpak van aflossingsvrije hypotheken. Uit eerdere berichten van de NVB was al bekend dat het aantal probleemgevallen gelukkig een stuk lager ligt dan vooraf door enkele instanties werd gevreesd. Belangrijke oorzaken daarvoor zijn de verlaging van het maximale aflossingsvrije deel in 2011 voor nieuwe hypotheken, waardoor iedereen bijna die na deze datum is verhuisd of heeft overgesloten aan de nieuwe regels voldoet, en de stijging van de huizenprijzen sinds 2013. Bovendien waren van de meeste huiseigenaren geen actuele inkomens- en pensioengegevens bekend, en was de aanname vooraf dat beleggingspolissen geen enkele waarde hadden opgebouwd. Hoewel we het erg belangrijk vinden dat consumenten tijdens de looptijd van hun hypotheek geïnformeerd blijven, hebben wij kritiek op de aanpak die is gekozen. 

"Allereerst omdat er bewust voor is gekozen consumenten te benaderen door medewerkers van callcenters, die niet op de hoogte zijn van de situatie van de klant. Alle, of nagenoeg alle, consumenten die hun hypotheek hebben aangepast, blijken dat zonder het inwinnen van advies te hebben gedaan. Onze adviseurs hebben meerdere malen melding gemaakt dat klanten na contact met een callcenter in paniek bij hen kwamen waar dat in het geheel niet nodig was. Meer aflossen is nou eenmaal niet voor iedereen een passend advies. 

Kunstmatig gecreëerd probleem

"Daarnaast hebben wij samen met de VEH erop gewezen dat Aflossingsblij deels een kunstmatig gecreëerd probleem is. Huiseigenaren kunnen hun hypotheek over het algemeen prima betalen maar kunnen vastlopen bij het verlengen op einde looptijd na 30 jaar. Door het standaard verlengen van de looptijd naar 75 jaar blijken de meeste problemen niet te bestaan. 

"Tot slot hebben we inmiddels al meerdere malen ervaren dat het aanpassen van een hypotheek om de betaalbaarheid op termijn te borgen bij sommige aanbieders lastig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlengen van de looptijd of het doorvoeren van rentemiddeling. Hierdoor dreigt er op einddatum een betaalbaarheidsprobleem te ontstaan, dat kan worden voorkomen door nu te handelen. Waar aanbieders (complimenten daarvoor) daadkrachtig hebben opgetreden bij de start van de coronacrisis, missen we diezelfde daadkracht wel eens bij voorzienbare betalingsproblemen in de verdere toekomst. Hierdoor ontstaat soms de indruk dat Aflossingsblij deels ook voor de bühne is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantal echtscheidingen neemt toe

Aantal echtscheidingen neemt toe

Hypotheekadviseurs zien een toename van het aantal echtscheidingen, aldus rapporteert de Hypotheekshop op de 'Dag van de Scheiding'. Uit eerder onderzoek van TNS...

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Na zeven weken van daling is de hypotheekrente gestagneerd, zo concludeert de Hypotheekshop. Het totaalgemiddelde daalde in de week van 22 augustus naar 3,78 procent...

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

Na een forse stijging van de hypotheekrente sinds oktober vorig jaar, is de hypotheekrente nu weer aan het dalen. De kapitaalmarktrente daalde al vanaf juni en met...

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

De Hypotheekshop heeft op 1 augustus een vestiging in Bodegraven geopend. De vestiging wordt geleid door Roy van Dreumel en Sebastiaan Kramer. Het netwerk van de...

Toch lichte stijging maximale hypotheek

Toch lichte stijging maximale hypotheek

De Hypotheekshop denkt dat de maximale hypotheek toch iets zal stijgen, ondanks de dalende financieringslastpercentages. De adviesketen: “Wegens de hoge inflatie...

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Geldverstrekkers hebben weer ruimte gekregen om hun rentetarieven naar beneden aan te passen, iets wat sinds een week of twee voorzichtig gebeurt. Het totaalgemiddelde...

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Er lijken (vanuit adviseurs gezien) meerdere oorzaken aan te wijzen waarom het gebruik van brondata nog geen grote vlucht heeft genomen, stelt De Hypotheekshop....

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Starters financieren steeds minder met een deel aflossingsvrij, aldus De Hyptheekshop. "Door de hogere hypotheekrente is het verschil in netto maandlasten met een...

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Tot eind van deze maand kan voor renteaanpassing (afhankelijk van het beleid van de betreffende geldverstrekker) nog gebruik worden gemaakt van de WOZ-beschikking....

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast is sinds een paar weken weer de populairste renteperiode, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen: “Sinds 2018 kozen de meeste consumenten bij...