De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

Huisjes via Pixabay 2

"Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?" Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Vorige week informeerde minister Hoekstra van Financiën de Tweede Kamer onder meer over de aanpak van aflossingsvrije hypotheken. Uit eerdere berichten van de NVB was al bekend dat het aantal probleemgevallen gelukkig een stuk lager ligt dan vooraf door enkele instanties werd gevreesd. Belangrijke oorzaken daarvoor zijn de verlaging van het maximale aflossingsvrije deel in 2011 voor nieuwe hypotheken, waardoor iedereen bijna die na deze datum is verhuisd of heeft overgesloten aan de nieuwe regels voldoet, en de stijging van de huizenprijzen sinds 2013. Bovendien waren van de meeste huiseigenaren geen actuele inkomens- en pensioengegevens bekend, en was de aanname vooraf dat beleggingspolissen geen enkele waarde hadden opgebouwd. Hoewel we het erg belangrijk vinden dat consumenten tijdens de looptijd van hun hypotheek geïnformeerd blijven, hebben wij kritiek op de aanpak die is gekozen. 

"Allereerst omdat er bewust voor is gekozen consumenten te benaderen door medewerkers van callcenters, die niet op de hoogte zijn van de situatie van de klant. Alle, of nagenoeg alle, consumenten die hun hypotheek hebben aangepast, blijken dat zonder het inwinnen van advies te hebben gedaan. Onze adviseurs hebben meerdere malen melding gemaakt dat klanten na contact met een callcenter in paniek bij hen kwamen waar dat in het geheel niet nodig was. Meer aflossen is nou eenmaal niet voor iedereen een passend advies. 

Kunstmatig gecreëerd probleem

"Daarnaast hebben wij samen met de VEH erop gewezen dat Aflossingsblij deels een kunstmatig gecreëerd probleem is. Huiseigenaren kunnen hun hypotheek over het algemeen prima betalen maar kunnen vastlopen bij het verlengen op einde looptijd na 30 jaar. Door het standaard verlengen van de looptijd naar 75 jaar blijken de meeste problemen niet te bestaan. 

"Tot slot hebben we inmiddels al meerdere malen ervaren dat het aanpassen van een hypotheek om de betaalbaarheid op termijn te borgen bij sommige aanbieders lastig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlengen van de looptijd of het doorvoeren van rentemiddeling. Hierdoor dreigt er op einddatum een betaalbaarheidsprobleem te ontstaan, dat kan worden voorkomen door nu te handelen. Waar aanbieders (complimenten daarvoor) daadkrachtig hebben opgetreden bij de start van de coronacrisis, missen we diezelfde daadkracht wel eens bij voorzienbare betalingsproblemen in de verdere toekomst. Hierdoor ontstaat soms de indruk dat Aflossingsblij deels ook voor de bühne is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekshop: hypotheekvoorwaarden weerspiegelen overspannen woningmarkt

Hypotheekshop: hypotheekvoorwaarden weerspiegelen overspannen woningmarkt

De populairste hypotheekvoorwaarden weerspiegelen de extremere woningmarkt, aldus De Hypotheekshop. In 2021 was de belangrijkste hypotheekvoorwaarde: het verzilveren...

Hypotheekshop: rentestijging zal beperkt blijven

Hypotheekshop: rentestijging zal beperkt blijven

Hoewel deze week dertig actieve geldverstrekkers hun hypotheektarieven hebben verhoogd, verwacht de Hypotheekshop dat de rentestijging in 2022 beperkt zal blijven. ...

De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

De Hypotheekshop verwacht lichte stijging hypotheekrente

"Al met al lijkt een lichte stijging van de hypotheekrente in 2022 ons het meest waarschijnlijke scenario, hoewel het nieuwe jaar wel met een daling van start zou...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente zet niet door

De stijging van de hypotheekrente die begin oktober begon, lijkt niet door te zetten, aldus de Hypotheekshop. De laatste drie weken neemt het aantal renteverlagingen...

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

Renteverhogingen leiden tot aanvraagpiek hypotheken

De aangekondigde verhogingen van de hypotheekrente hebben volgens De Hypotheekshop de laatste twee weken gezorgd voor een heuse hausse in hypotheekaanvragen. "Sterker...

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

Hypotheekshop zet franchisenemer van het jaar in het zonnetje

De Hypotheekshop heeft Fleur Kroonbergs en Mike Eijmaal van filiaal Den Haag Bomenbuurt uitgeroepen tot Franchisenemers van het Jaar. "Zij onderscheiden zich door...

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

Hypotheekshop: doelgroepsegmentatie steeds populairder bij geldverstrekkers

In het derde kwartaal van 2021 zijn consumptief bijlenen en de toetsing op werkelijke lasten steeds bepalender geworden, aldus De Hypotheekshop, die verder constateert...

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Verband tussen marktaandeel geldverstrekkers en tevredenheid adviseurs neemt toe

Een opvallende ontwikkeling, aldus De Hypotheekshop, is het sterker geworden verband tussen het marktaandeel van een geldverstrekker en de tevredenheid van adviseurs...

Moneyou Hypotheek verkrijgbaar bij alle ketens CMIS Franchise

Moneyou Hypotheek verkrijgbaar bij alle ketens CMIS Franchise

De Moneyou Hypotheek is nu ook af te sluiten bij De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Sinds juli kon dit al via de Hypotheker (allemaal hypotheekketens...

Overvloed aan investeerders drukt hypotheekrente

Overvloed aan investeerders drukt hypotheekrente

Na augustus lijkt ook de maand september een daling van de hypotheekrente te noteren, aldus De Hypotheekshop. Afgelopen week werd wederom een nieuw laagterecord...