De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

Huisjes via Pixabay 2

"Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?" Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Vorige week informeerde minister Hoekstra van Financiën de Tweede Kamer onder meer over de aanpak van aflossingsvrije hypotheken. Uit eerdere berichten van de NVB was al bekend dat het aantal probleemgevallen gelukkig een stuk lager ligt dan vooraf door enkele instanties werd gevreesd. Belangrijke oorzaken daarvoor zijn de verlaging van het maximale aflossingsvrije deel in 2011 voor nieuwe hypotheken, waardoor iedereen bijna die na deze datum is verhuisd of heeft overgesloten aan de nieuwe regels voldoet, en de stijging van de huizenprijzen sinds 2013. Bovendien waren van de meeste huiseigenaren geen actuele inkomens- en pensioengegevens bekend, en was de aanname vooraf dat beleggingspolissen geen enkele waarde hadden opgebouwd. Hoewel we het erg belangrijk vinden dat consumenten tijdens de looptijd van hun hypotheek geïnformeerd blijven, hebben wij kritiek op de aanpak die is gekozen. 

"Allereerst omdat er bewust voor is gekozen consumenten te benaderen door medewerkers van callcenters, die niet op de hoogte zijn van de situatie van de klant. Alle, of nagenoeg alle, consumenten die hun hypotheek hebben aangepast, blijken dat zonder het inwinnen van advies te hebben gedaan. Onze adviseurs hebben meerdere malen melding gemaakt dat klanten na contact met een callcenter in paniek bij hen kwamen waar dat in het geheel niet nodig was. Meer aflossen is nou eenmaal niet voor iedereen een passend advies. 

Kunstmatig gecreëerd probleem

"Daarnaast hebben wij samen met de VEH erop gewezen dat Aflossingsblij deels een kunstmatig gecreëerd probleem is. Huiseigenaren kunnen hun hypotheek over het algemeen prima betalen maar kunnen vastlopen bij het verlengen op einde looptijd na 30 jaar. Door het standaard verlengen van de looptijd naar 75 jaar blijken de meeste problemen niet te bestaan. 

"Tot slot hebben we inmiddels al meerdere malen ervaren dat het aanpassen van een hypotheek om de betaalbaarheid op termijn te borgen bij sommige aanbieders lastig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlengen van de looptijd of het doorvoeren van rentemiddeling. Hierdoor dreigt er op einddatum een betaalbaarheidsprobleem te ontstaan, dat kan worden voorkomen door nu te handelen. Waar aanbieders (complimenten daarvoor) daadkrachtig hebben opgetreden bij de start van de coronacrisis, missen we diezelfde daadkracht wel eens bij voorzienbare betalingsproblemen in de verdere toekomst. Hierdoor ontstaat soms de indruk dat Aflossingsblij deels ook voor de bühne is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast is sinds een paar weken weer de populairste renteperiode, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen: “Sinds 2018 kozen de meeste consumenten bij...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

De stijging van de hypotheekrente, die sinds februari in een hoog tempo doorzette, lijkt enigszins af te vlakken, aldus de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheekshop...

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Kwamen de meeste rentetarieven op 20 en 30 jaar vast de afgelopen weken al boven de drie prrocent uit, nu lijkt het een kwestie van enkele weken (eind april) voordat...

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

De hypotheekrente is in het eerste kwartaal gestegen van 1,49 procent rond de jaarwisseling naar 2,48 procent op 1 april 2022. In totaal is de gemiddelde hypotheekrente...

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

De Hypotheekshop roept op tot betere voorlichting over private lease en de gevolgen voor de leencapaciteit. De adviesketen: “Klanten realiseren zich vaak niet...

Februari verpulvert recordaantal verhogingen hypotheekrente

Februari verpulvert recordaantal verhogingen hypotheekrente

Maar liefst 151 keer verhoogde een geldverstrekker in februari de hypotheekrente. Verreweg het hoogste maandaantal sinds de start door De Hypotheekshop van de registratie...

Hypotheekshop: opnieuw uitzonderlijke stijging hypotheekrente

Hypotheekshop: opnieuw uitzonderlijke stijging hypotheekrente

"Voor de tweede week op rij hebben bijna alle actieve geldverstrekkers hun rentetarieven verhoogd. Dat zorgt voor een weekstijging van de gemiddelde hypotheekrente...

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Het aantal jonge huizenkopers dat in 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft aangevraagd, is met ruim een kwart gestegen in vergelijking met het voorgaande...

Hypotheekshop: records sneuvelen in 2022

Hypotheekshop: records sneuvelen in 2022

Zoals eerder de Van Bruggen Adviesgroep al constateerde, onderschrijft nu ook de Hypotheekshop dat de hypotheekrentes omhoog knallen. "De berichten over de stijgende...

Hypotheekshop: jaar begint met renterecord

Hypotheekshop: jaar begint met renterecord

Sinds 2016 is het aantal renteverhogingen door geldverstrekkers nog niet zo hoog geweest en daarmee is dit jaar gestart met een nieuw renterecord, aldus De Hypotheekshop....