Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

VVP Event Bijzondere Risico's 2019 tram de Vereende

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met de RotterTram, een van de vele bijzondere risico’s die de Vereende in de boeken heeft.

Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek, maakte tijdens zijn kennissessie korte metten met het soms nog levende idee dat de Vereende het afvalputje van verzekerend Nederland is. Ja, de Vereende verzekert heel veel bijzondere risico’s, zoals Paauw in zijn sessie liet zien aan de hand van talloze voorbeelden (van leegstaande gebouwen tot gifslangmelkers, van ex-gedetineerden tot Segways, enzovoort). Maar het verzekeren moet wel verzekeringstechnisch en bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

De andere criteria die de Vereende hanteert: er dient sprake te zijn van schaarste op de verzekeringsmarkt en het afdekken van het risico moet maatschappelijk gezien toegevoegde waarde hebben. Een recent voorbeeld van dit bieden van een oplossing voor een maatschappelijk issue is de verzekering van taxi’s. De Vereende heeft dit opgepakt nadat de meeste andere verzekeraars taxi’s begonnen te weren. En inmiddels is sprake van een flinke taxiportefeuille.

De Vereende is ook bezig met een traject om bezorgkoeriers (‘bezorgcoureurs’ volgen sommigen) verantwoord rijgedrag bij te brengen. Om zo de schadelast terug te brengen tot aanvaardbare proporties.

Vliegende auto

Het verzekeren van bijzondere risico’s is vaak maatwerk. Dit bleek duidelijk uit de gevallen die Paauw aan de adviseurs voorlegde met de vraag of de Vereende deze verzekert. Heel vaak was het antwoord ja, zij het dat er bepaalde clausules op een polis worden geplaatst.

Een van de voorbeelden betrof de vliegende auto PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). De Vereende verzorgt de WA-dekking. Maar nadrukkelijk alleen tot het moment dat dit vehikel de lucht ingaat.

In een aantal gevallen kan de Vereende niets voor de klant betekenen, bijvoorbeeld om het betreffende voertuig in Nederland niet op de weg mag (zoals de Airwheel). Verder moet de premie wel betaalbaar blijven. Dus een kortetermijndekking van vijftien dagen op een bus met 94 zitplaatsen...

Deelnemers aan motorrijtuigevenementen verzekert de Vereende graag, maar in beginsel wel via de organisatie van die races of offroad-excursies. Door de organisatie te verzekeren, kan de Vereende namelijk invloed uitoefenen op de bij dit soort evenementen zo belangrijke veiligheidsmaatregelen. O ja, de automobilist die zich tijdens een toeristenrondje Nürburgring Max Verstappen waant en zijn wagen aan flarden rijdt, hoeft niet te rekenen op dekking. Dat is gewoon risicoaanvaarding.

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s vinden ook hun weg naar de Vereende. Wat te denken van pakketbrievenbussen. Bezorgers kunnen de box eenmalig openen met de laatste cijfers van de track- en tracingcode en het pakket achterlaten. De Vereende verzekert deze boxen tegen onder meer vandalisme en inbraak.

De e-cargo bike is niet helemaal nieuw, maar wordt wel steeds groter. Paauw liet een foto zien van een vrachtfiets met zes wielen en twee grote laadboxen achterop (laadvermogen 100 kilo). Nu maar hopen dat deze fiets niet in handen valt van ‘bezorgcoureurs’!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
AVG steviger gehandhaafd na aanloopjaar

AVG steviger gehandhaafd na aanloopjaar

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zet in 2019 steviger in op naleving van de AVG. Aldus de toezichthouder bij de publicatie van zijn jaarverslag op 4 april. AP-voorzitter...

Top 10 bijzondere risico’s

Top 10 bijzondere risico’s

De Vereende, een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico’s, stelde eerder eens een Top 10 van bijzondere risico’s. Klik HIER om deze...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

Nostimos: praktijkcasus letselschade

Nostimos: praktijkcasus letselschade

Architect Ed Bijman ervaart dagelijks aan den lijve wat letselschade is. Hij vertelt er over in de kennissessie 'Letselschade door toedoen van een ander…...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Speciaal voor de VVP-rubriek...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Het Waarborgfonds Motorverkeer...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

Aansprekende voorbeelden van bijzondere risico's, en dan met name motorvoertuigen, komen aan bod in de kennissessie die de Vereende verzorgt tijdens het VVP Event...

Turien & Co.: beroepsaansprakelijkheid groeimarkt

Turien & Co.: beroepsaansprakelijkheid groeimarkt

Een groeimarkt maar wel met steeds minder binnenlandse aanbieders. Zo omschrijft Turien & Co. de markt voor beroepsaansprakelijkheid. Tijdens het VVP Event Bijzondere...

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk.  Feit of fabel?

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk. Feit of fabel?

Het gebruik van lithium ion accu’s is de laatste jaren explosief gestegen. Maar tegelijkertijd verschijnen er ook steeds meer nieuwsberichten over branden...