Vakevent Bijzondere Risico's: verzekeren is maatwerk

VVP Event Bijzondere Risico's 2019 tram de Vereende

Een ritje met een bijzonder risico. Dat bood de Vereende voorafgaande aan het VVP Vakevent Bijzondere Risico’s. Een aantal adviseurs maakte een rondrit met de RotterTram, een van de vele bijzondere risico’s die de Vereende in de boeken heeft.

Gert-Jan Paauw, Specialist Verzekeringstechniek, maakte tijdens zijn kennissessie korte metten met het soms nog levende idee dat de Vereende het afvalputje van verzekerend Nederland is. Ja, de Vereende verzekert heel veel bijzondere risico’s, zoals Paauw in zijn sessie liet zien aan de hand van talloze voorbeelden (van leegstaande gebouwen tot gifslangmelkers, van ex-gedetineerden tot Segways, enzovoort). Maar het verzekeren moet wel verzekeringstechnisch en bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

De andere criteria die de Vereende hanteert: er dient sprake te zijn van schaarste op de verzekeringsmarkt en het afdekken van het risico moet maatschappelijk gezien toegevoegde waarde hebben. Een recent voorbeeld van dit bieden van een oplossing voor een maatschappelijk issue is de verzekering van taxi’s. De Vereende heeft dit opgepakt nadat de meeste andere verzekeraars taxi’s begonnen te weren. En inmiddels is sprake van een flinke taxiportefeuille.

De Vereende is ook bezig met een traject om bezorgkoeriers (‘bezorgcoureurs’ volgen sommigen) verantwoord rijgedrag bij te brengen. Om zo de schadelast terug te brengen tot aanvaardbare proporties.

Vliegende auto

Het verzekeren van bijzondere risico’s is vaak maatwerk. Dit bleek duidelijk uit de gevallen die Paauw aan de adviseurs voorlegde met de vraag of de Vereende deze verzekert. Heel vaak was het antwoord ja, zij het dat er bepaalde clausules op een polis worden geplaatst.

Een van de voorbeelden betrof de vliegende auto PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). De Vereende verzorgt de WA-dekking. Maar nadrukkelijk alleen tot het moment dat dit vehikel de lucht ingaat.

In een aantal gevallen kan de Vereende niets voor de klant betekenen, bijvoorbeeld om het betreffende voertuig in Nederland niet op de weg mag (zoals de Airwheel). Verder moet de premie wel betaalbaar blijven. Dus een kortetermijndekking van vijftien dagen op een bus met 94 zitplaatsen...

Deelnemers aan motorrijtuigevenementen verzekert de Vereende graag, maar in beginsel wel via de organisatie van die races of offroad-excursies. Door de organisatie te verzekeren, kan de Vereende namelijk invloed uitoefenen op de bij dit soort evenementen zo belangrijke veiligheidsmaatregelen. O ja, de automobilist die zich tijdens een toeristenrondje Nürburgring Max Verstappen waant en zijn wagen aan flarden rijdt, hoeft niet te rekenen op dekking. Dat is gewoon risicoaanvaarding.

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s vinden ook hun weg naar de Vereende. Wat te denken van pakketbrievenbussen. Bezorgers kunnen de box eenmalig openen met de laatste cijfers van de track- en tracingcode en het pakket achterlaten. De Vereende verzekert deze boxen tegen onder meer vandalisme en inbraak.

De e-cargo bike is niet helemaal nieuw, maar wordt wel steeds groter. Paauw liet een foto zien van een vrachtfiets met zes wielen en twee grote laadboxen achterop (laadvermogen 100 kilo). Nu maar hopen dat deze fiets niet in handen valt van ‘bezorgcoureurs’!

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Concordia de Keizer: de wereld van cyber

Concordia de Keizer: de wereld van cyber

'De wereld van cyber; het risicobewustzijn bij klanten vergroten'. Zo heet de kennissessie van Concordia de Keizer op het VVP Event Bijzondere Risico's op 17 april....

Nostimos: praktijkcasus letselschade

Nostimos: praktijkcasus letselschade

"Ik heb letselschade door toedoen van een ander opgelopen, wat nu?" Die vraag beantwoordt algemeen directeur Gert-Jan Mijnen van Nostimos Letselschadedeskundigen...

Turien & Co.: nieuwe risico's

Turien & Co.: nieuwe risico's

Welke verzekeringsmogelijkheden en risico’s zijn er voor nieuwe beroepen zoals privacy officers en adviseurs op het gebied van artificiële intelligentie...

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

Feiten en fabels verzekerbaarheid elektrische vervoermiddelen

U kent de film vast wel, Back to the Future! In het vervolg op de eerste film was Michael J. Fox in het tweede deel te zien als puberend jochie, met zelfstrikkende...

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Feiten en fabels over verzekerbaarheid zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Feiten en fabels over de verzekerbaarheid van zonnepanelen

Schade aan zonnepanelen is niet meeverzekerd wanneer de aanwezigheid van de zonnepanelen niet bekend is bij de verzekeraar van het woonhuis. Feit of fabel? De...

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten...

WhatsApp Buurtpreventie: “Voorkomen is altijd beter dan genezen”

WhatsApp Buurtpreventie: “Voorkomen is altijd beter dan genezen”

Als schadeverzekeraar is De Vereende enthousiast over preventieve maatregelen en initiatieven om schadelast zo laag mogelijk te houden. Het oprichten van Buurtpreventie...

Waarborgfonds Motorverkeer: interactieve video

Waarborgfonds Motorverkeer: interactieve video

Het Waarborgfonds Motorverkeer komt binnenkort met een interactieve video. Met deze video wordt het duidelijk wanneer het indienen van een claim wel of geen zin...

Feit of fabel: kentekenplicht voor trekkers betekent einde MMBS

Feit of fabel: kentekenplicht voor trekkers betekent einde MMBS

De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) Cora van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd met een nieuw wetsvoorstel te komen. Dat voorstel heeft betrekking...