Digitaal aanleveren jaarcijfers mbk ook bij ING de norm

ING (logo)

 Vanaf 1 januari 2017 is digitale aanlevering van jaarcijfers via Standard Business Reporting (SBR) voor kredietrelaties van de ING uit het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) de norm.

Aanlevering via SBR vervangt aanlevering op papier en per e-mail (PDF). ING volgt hiermee de standaard voor digitale gegevensuitwisseling met bedrijven, die ook door de overheid wordt gehanteerd. In het eerste kwartaal van 2015 lanceert de bank een campagne om haar kredietrelaties te stimuleren een start te maken met de omschakeling van papier naar SBR. Intermediairs en softwareleveranciers spelen hierin een belangrijke rol. Zij worden nauw betrokken bij deze campagne en ING ondersteunt hen in het transitieproces.

ING: "De ondernemer hoeft alleen zijn accountant- of administratiekantoor de opdracht te geven om de jaarcijfers – die toch elk jaar worden opgemaakt door de intermediair - voortaan via SBR te verstrekken. ING zal de intermediairs ondersteunen in de overgang naar SBR door het delen van kennis en de organisatie van workshops over SBR door het hele land."

Vanaf 1 januari 2017 worden nieuwe kredietaanvragen bij ING alleen in behandeling genomen als de jaarcijfers via SBR zijn aangeleverd. Wanneer ING jaarcijfers opvraagt in het kader van de jaarlijkse revisie of verhoging van een bestaand krediet is SBR de standaard aanlevermethode. Aanlevering op papier of per email bij revisies en verhogingen van bestaande kredieten blijft vanaf 1 januari 2017 bij wijze van uitzondering nog wel mogelijk, maar de kosten voor handmatige verwerking worden vanaf deze datum in rekening gebracht. Voor aanlevering via SBR brengt ING geen kosten in rekening.

Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk bij ING Nederland: “SBR heeft naar onze verwachting een positief effect op de kredietverlening aan het MKB. SBR biedt meer transparantie en een scherper beeld van de financiële draagkracht van onze zakelijke relaties, waardoor wij beter in staat zijn kredieten te beoordelen en onze kredietvoorwaarden daarop af te stemmen. Daar zal ook de klant van profiteren.” Bart Schlatmann, Chief Operating Officer bij ING Nederland: “Dankzij SBR kunnen wij de ontvangen gegevens sneller verwerken in onze systemen en neemt de actualiteit en betrouwbaarheid toe. Hierdoor kunnen wij sneller reageren en de wachttijd voor de klant aanmerkelijk verkorten.”

 

Reactie toevoegen

 
Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

ING biedt klanten compensatie voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente

In lijn met Kifid uitspraken over consumptieve kredieten met variabele rente, heeft ook ING besloten om klanten te compenseren wanneer hun rente niet in de pas liep...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

ING: woningnood zet rem op het leven

ING: woningnood zet rem op het leven

Door de onbetaalbaarheid van woningen wordt samenwonen, het stichten van een gezin uitgesteld. Bovendien geeft één op de vijf starters aan door de...

Europese banken doorstaan stresstesten

Europese banken doorstaan stresstesten

Het Europese bankensysteem is weerbaar in een uitdagend marco-economisch scenario, aldus de European Banking Authority (EBA) en de Europese Centrale Bank (ECB) naar...

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

ING Woonindex: vertrouwen in woningmarkt stijgt

Het afgelopen kwartaal is het vertrouwen in de woningmarkt verder gestegen, zo laat het ING Woningbericht weten. Wel beïnvloedt de verwachting dat de hypotheekrente...

Makkelijk vindbaar voor je klant (advertorial ING)

Makkelijk vindbaar voor je klant (advertorial ING)

Als intermediair ben je makkelijk vindbaar voor je klant met de Tussenpersoonzoeker van ING in de app en op ING.nl. En bied je je klant een hypotheek met scherpe...

Kleine ondernemers beter beschermen bij financiering

Kleine ondernemers beter beschermen bij financiering

De AFM noemt het wenselijk dat beleidsmakers en de financieringssector ook kijken naar andere mogelijkheden om kleine ondernemers te beschermen, zoals de maximale...

Een op acht starters overweegt kopen met vrienden

Een op acht starters overweegt kopen met vrienden

Het vertrouwen in de woningmarkt is het afgelopen kwartaal verder gestegen. De ING woonindex stijgt met vier punten van 105 naar 109. Zowel starters als woningbezitters...

Onderhoud van je financiële thuis

Onderhoud van je financiële thuis

Summer is coming! Klinkt ver weg, maar is feitelijk juist. Tijd om het huis te luchten en waar nodig op te knappen. Wat zijn de voetangels en klemmen die van toepassing...