Digitale euro vereist maatschappelijk debat
De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een mogelijke invoering van de digitale euro dient de meerwaarde te zijn aangetoond, ook voor het grote publiek dat er uiteindelijk gebruik van gaat maken. Immers, in Nederland kunnen consumenten al veilig, snel en efficiënt betalen.
Een besluit tot daadwerkelijke introductie dient daarom volgens de NVB pas aan het einde van de gehele onderzoeksfase te worden genomen, waarbij de bijdrage aan de belangrijkste beleidsdoelen kan worden beoordeeld. De NVB: “Het is goed dat het Eurosysteem nu nader onderzoek doet. Tegelijkertijd worden er echter al verstrekkende besluiten genomen over de technische vormgeving van de digitale euro. Dit is de verkeerde volgorde.
“Een besluit om de digitale euro te introduceren heeft potentieel grote impact op de kwaliteit en stabiliteit van het geldstelsel en het (Europese) betalingsverkeer. In het belang van financiële stabiliteit en weerbaarheid van het bankwezen dient de functie van een publieke digitale euro in ieder geval beperkt te worden tot betaalmiddel, en het gebruik als spaar- of beleggingsmiddel moet worden vermeden.”
Reactie toevoegen
Meer over
(Kees Haverkamp in rubriek Innovatie in VVP 5-2021) Als computernerd is het niet gemakkelijk om naar innovatie te kijken zonder in de basis over de technologische...
Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz
Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...
Innovatie of briljante mislukking?
(Frank Cooler, Fellow Travelers, in VVP 4-2021) Wat zou de wereld zijn zonder lef, zonder toevallige ontdekkingen en zonder de mogelijkheid om te leren van wat...
Over digitale baseball-plaatjes en polkadots
(Door Paul Wessels, Tulp Group in VVP 3) Innovatie heeft veel invloed op de wijze waarop onze branche functioneert en moet anticiperen om relevant te blijven....
(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als...
(Innovatie door Gert Vasse, Ockto, in VVP 5-2020) Veel Nederlanders hebben de afgelopen maanden helaas heel kritisch moeten kijken naar het uitgavenpatroon. Voor...
Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren
Financieel dienstverleners moeten duidelijke keuzes maken in hun aanbod en innoveren. Dat blijkt uit 'Marktindrukken', een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling...
Steeds meer bedrijven en ook particulieren willen duurzame keuzes maken. Is duurzaamheid al een onderdeel van uw analyses en adviezen? Duurzaamheid lijkt een modewoord...
De financieel adviseur staat midden in de samenleving. Ongetwijfeld heeft de coronacrisis nog duidelijker gemaakt hoe kwetsbaar die samenleving is. Juist een onafhankelijk...
De Amersfoortse breidt haar dienstverlening verder uit
(Partner in Kennis De Amersfoortse in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Verzekeren is de kern, maar wij willen en moeten relevanter zijn voor onze...