Geschillencommissie doorkruist en bloc wijziging

ABN Amro (logo schild)

Omdat de verzekeraar niet kan bewijzen dat de polishouder de brief terzake heeft ontvangen, geldt voor deze klant de en bloc wijziging die de verzekeraar doorvoerde niet en moet de maatschappij de oude situatie herstellen. Zo oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-114.

De consument beklaagde zich erover dat de verzekeraar in oktober 2014 de dekking, de voorwaarden en de premie van zijn verzekering (Inkomstenverzekering bij ongevallen, red.) heeft gewijzigd, zonder hem hierover te informeren. De consument vordert dat zijn verzekering met terugwerkende kracht herleeft.

Het betreft in het onderhavige geval een en bloc wijziging. De commissie: "Indien het gaat om een en bloc wijziging ten nadele van de verzekeringnemer geldt daarbij de voorwaarde dat de verzekeringnemer de mogelijkheid moet hebben de verzekering op te zeggen. Verzekeraar had Consument derhalve
uitdrukkelijk en ondubbelzinnig moeten informeren over de wijzigingen. Daar Verzekeraar stelt dat zij Consument per brief op de hoogte heeft gesteld van de wijzigingen en Consument dit heeft betwist, rust de bewijslast op Verzekeraar. De Commissie acht het door Verzekeraar aangedragen
bewijs onvoldoende.

"Een en ander brengt mee dat Verzekeraar Consument niet op de hoogte heeft gesteld van de wijzigingen. Consument mocht er derhalve op vertrouwen dat de Verzekering, zoals deze voor 1 oktober 2014 bestond, in stand is gebleven. De Commissie is van
oordeel dat niet is voldaan aan de voorwaarden voor een toepassing van de en bloc clausule en Verzekeraar had reeds op die grond niet tot het wijzigen van de Verzekering mogen overgaan.
"Met inachtneming hiervan dienen de wijzigingen van de Verzekering en de Voorwaarden te worden teruggedraaid en dient de Verzekering zoals deze voor 1 oktober 2014 bestond te herleven. Tevens dient de premieverhoging te worden teruggedraaid. Verzekeraar zal derhalve de
te veel betaalde premie van 2015 en 2016 aan Consument dienen terug te betalen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 28 februari 2017

Nu ook iemand met een schade. In 2013 zijn de voorwaarden gewijzigd en de premie ging wat omhoog. De schade was mogelijk wel onder de oude voorwaarden gedekt, zeker niet onder de nieuwe. Weet wel dat de premie gewijzigd is, maar schermt met de oude voorwaarden. 2 stukken vooraankondiging en ook nog een polis bij de prolongatie. Nou, hij denkt dat hij dat allemaal niet gekregen heeft. Hij kan het zich niet herinneren en onafhankelijk daarvan, wij hebben het (vrij vertaald) niet regel voor regel voorgelezen. De "kan en/of wil niet lezen clausule", waar ik wel eens eerder aan gerefereerd heb en die onzichtbaar op elke polis voor komt. Op basis van die clausule verwacht de klant in ieder geval vergoeding. Het zijn barre tijden. Ik ben overigens benieuwd of én email én post als voldoende wordt beschouwd. Er zijn er natuurlijk voldoende die én de post niet openmaken én hun email niet lezen.

Dik van Velzen - 28 februari 2017

Natuurlijk is het vaak bulk. Maar ook daarvan maak je toch een notitie (hoop ik). Dat spamfilter? Daar gaat juist die uitspraak over waar ik naar verwijs. Dat beweerde die klant ook. Het Kifid zegt (terecht) dat dat zijn (de klants)eigen zorg is.

Robert Manders - 22 februari 2017

Ik heb op de KIFID site haar volledige uitspraak gelezen. Wellicht ben ik simpel, maar volgens mij heeft het KIFID het vertrouwen in een reguliere postbezorging door Post NL en SANDD opgezegd. Dus de klant moet voortaan tekenen voor ontvangst of de brief moet persoonlijk door de assurantieadviseur of medewerker van de verzekeraar worden afgegeven. Ook hier met handtekening van de klant. Een forste stijging van de kosten. Het lijkt er op dat een e-mail naar het laatst bekende e-mail adres, inclusief een ontvangen leesbevestiging, meer waarde heeft dan een brief. Het zou de KIFID sieren als zij aangeeft wat zij dan van de verzekeraar verwacht.

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...