Grote vraag naar speurneuzen witwaspraktijken

Vergrootglas loep ikoon via Pixabay

De financiële sector staat te springen om speurneuzen die fraude, witwaspraktijken en het financieren van terrorisme een halt toe kunnen roepen. Dat ziet Walters People.

Tjerk de Vries, recruitment consultant op het gebied van banking & financial services bij Walters People: "Ook voordat ING en Danske Bank boetes kregen, waren banken al bezig met compliance. Financiële instellingen hadden toen ook al KYC/CDD-afdelingen (KYC = Know Your Customer, CDD = Customer Due Diligence). Echter waren zij minder strikt in het al dan niet accepteren van nieuwe klanten. Vanuit commercieel belang willen banken natuurlijk zoveel mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Zij moeten risico en commercieel belang goed tegen elkaar afwegen. De strengere controles van de DNB en bijbehorende boetes hebben ervoor gezorgd dat de hele sector geschrokken is en op scherp staat: compliance is echt prioriteit geworden, alle processen worden nu strakgetrokken.

"Zolang wet- en regelgeving verscherpt blijven worden, zal de grote vraag naar KYC/CDD-analisten blijven. Wel verwacht ik dat de vraag over enkele jaren enigszins af zal nemen, aangezien er hard gewerkt wordt aan algoritmes die witwaspraktijken efficiënt kunnen opsporen. Toch zal het altijd deels mensenwerk blijven; high risk klanten zullen door mensen beoordeeld blijven worden, en ook zullen er altijd bedrijven zijn die nieuwe constructies bedenken waardoor het algoritme hun acties niet zal herkennen."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"Wettelijk verplichte informatie is meest overtrokken zorgplicht"

"De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie", stelt Silvia Janssen van Onkar Compliance in het kenniskatern Ken je vak! in VVP 2. "Die...

UBO-begrip verruimd

UBO-begrip verruimd

De wijziging van het UBO-begrip zal ertoe leiden dat een instelling in het kader van zijn cliëntenonderzoek meer personen dan voorheen moet identificeren als...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...