Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Nationale Hypotheekbond waarderingsonderzoek 2020

Slechts vijftien tot twintig procent van de adviseurs verwacht dat de omzet uit oversluitingen en woningaankoop in 2021 zal dalen. Zestig tot 70 procent van de adviseurs verwacht een omzetstijging uit adviezen gerelateerd aan verbouwen en verduurzamen. Zo blijkt uit het jaarlijkse waarderingsonderzoek van de Nationale Hypotheekbond, uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2.

Behalve naar hun waardering, vroeg de Nationale Hypotheekbond de onafhankelijke adviseurs ook naar aspecten waarop geldverstrekkers verbetering kunnen laten zien. Belangrijkste daarvan zijn kortere doorlooptijden van de dossiers, de bereikbaarheid en de mogelijkheden voor maatwerk. Op het gebied van nazorg zien adviseurs vooral ruimte voor een betere informatievoorziening vanuit de geldverstrekkers. Zij willen een breder inzicht in de klantportefeuilles en actiever op de hoogte worden gehouden van recente wijzigingen bij klanten. Voor beide aspecten kwam een online portal als oplossing naar voren.

De meerderheid van de adviseurs neemt inmiddels verduurzaming mee in het hypotheekadvies. Toch geeft 30 procent nog steeds aan dit ‘soms’ te doen en negen procent ‘meestal niet of nooit’

MUNT Hypotheken opnieuw op eerste plaats

MUNT Hypotheken is in het onderzoek door onafhankelijke financiële intermediairs opnieuw uitgeroepen tot beste geldverstrekker van het jaar. Florius neemt net als vorige keer de tweede plek in en a.s.r. is opgestoomd naar de derde plaats. 

De geldverstrekkers zijn door onafhankelijke adviseurs beoordeeld op diverse tevredenheidsaspecten zoals beheer, het faciliteren van nazorg, klachtafhandeling, rente- en aflosmogelijkheden, innovatie in producten, dienstverlening en duidelijkheid in communicatie.

Reactie toevoegen

 
Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

"Voor woningen met een hoog energieverbruik moet de hypotheek worden beperkt", aldus Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond op Kop-Munt. "Een woning...

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Om hypotheekadviseurs nog meer inzicht te geven heeft de Nationale Hypotheekbond een tool live gezet waar rentewijzigingen en aankondigen realtime gevolgd kunnen...

MUNT: minder scheidingen door oververhitte woningmarkt

MUNT: minder scheidingen door oververhitte woningmarkt

De oververhitte woningmarkt zorgt ervoor dat veel scheidingen worden uitgesteld, zo blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken onder meer dan duizend huizenbezitters...

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

Volgens de Nationale Hypotheekbond is sprake van een opmerkelijke stijging van het aantal rentemutaties dat wekelijks wordt doorgevoerd. Daarnaast is de gemiddelde...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

"Aan de start van weer een nieuw jaar breek ik graag een lans voor het onafhankelijk intermediair. Energiek en volhardend zetten deze mannen en vrouwen zich in voor...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: schade consument door gebrekkige communicatie hypotheekadviseur

Kifid: schade consument door gebrekkige communicatie hypotheekadviseur

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1035) Een hypotheekaanvraag wordt in een laat stadium afgewezen door Munt Hypotheken omdat een houten woning als onderpand...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...