Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kantoor Rabobank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in het buitenland. Daarvoor heeft hij een huursom van 1.425,11 euro betaald aan de verhuurder. Ter plaatse moest hij een borgsom betalen voor de auto met zijn creditcard. Deze transactie mislukte met als gevolg dat de verhuurder de huurovereenkomst annuleerde. Hierdoor heeft de consument schade geleden. De consument heeft de bank hiervoor aangesproken.

Hij vindt namelijk dat de door hem geïnitieerde transactie ten onrechte niet is uitgevoerd. De consument heeft stukken ingebracht waaruit blijkt dat de transactie niet is goedgekeurd en op het annuleringsformulier van de verhuurder staat aangevinkt dat er onvoldoende saldo op de creditcard stond. De consument heeft gemotiveerd gesteld dat van onvoldoende saldo geen sprake was op het moment van de transactie. Hij heeft daartoe een schermafbeelding van het saldo-overzicht van zijn internetbankieren ingebracht. Daarnaast heeft de consument een foto ingebracht van de transactie met het pinapparaat aan de balie bij het verhuurbedrijf. Daarop is te zien dat het scherm van het pinapparaat (vertaald naar het Nederlands) vermeldt: ‘geen pre-autorisatie'.

De commissie heeft geoordeeld dat de bank de gemotiveerde stellingen van de consument onvoldoende heeft weersproken en dat de bank 1425,11 euro moet betalen aan de consument.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...