Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kantoor Rabobank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in het buitenland. Daarvoor heeft hij een huursom van 1.425,11 euro betaald aan de verhuurder. Ter plaatse moest hij een borgsom betalen voor de auto met zijn creditcard. Deze transactie mislukte met als gevolg dat de verhuurder de huurovereenkomst annuleerde. Hierdoor heeft de consument schade geleden. De consument heeft de bank hiervoor aangesproken.

Hij vindt namelijk dat de door hem geïnitieerde transactie ten onrechte niet is uitgevoerd. De consument heeft stukken ingebracht waaruit blijkt dat de transactie niet is goedgekeurd en op het annuleringsformulier van de verhuurder staat aangevinkt dat er onvoldoende saldo op de creditcard stond. De consument heeft gemotiveerd gesteld dat van onvoldoende saldo geen sprake was op het moment van de transactie. Hij heeft daartoe een schermafbeelding van het saldo-overzicht van zijn internetbankieren ingebracht. Daarnaast heeft de consument een foto ingebracht van de transactie met het pinapparaat aan de balie bij het verhuurbedrijf. Daarop is te zien dat het scherm van het pinapparaat (vertaald naar het Nederlands) vermeldt: ‘geen pre-autorisatie'.

De commissie heeft geoordeeld dat de bank de gemotiveerde stellingen van de consument onvoldoende heeft weersproken en dat de bank 1425,11 euro moet betalen aan de consument.

 

Reactie toevoegen

 
Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabo Financieel Plan gelanceerd

Rabobank heeft in samenwerking met Figlo een digitale lichte tool voor financiële planning ontwikkeld, die aan alle internetbankierende klanten vanaf achttien...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

RaboResearch: prijsstijging huizen vlakt in 2023 af

Dit jaar worden huizen nog duurder, volgend jaar vlakken de prijzen af, aldus economen van RaboResearch in het Kwartaalbericht Woningmarkt. Ze zeggen er wel bij...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...