Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Stijgende rente

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft uitgekeerd op basis van de tussen partijen gesloten vaststellingsovereenkomst, onder meer omdat de bank een hogere vergoeding heeft toegezegd.

Consumenten hebben op 23 juli 2009 een doorlopend kredietovereenkomst gesloten met de bank met een kredietlimiet van 25.000 euro en een rente van 8,3% op jaarbasis. De kredietvergoeding wordt van dag tot dag berekend over het uitstaande saldo en kan door Kredietgever, met inachtneming van de krachtens de wet gestelde maxima, worden gewijzigd. Kredietgever zal Cliënt van iedere wijziging schriftelijk in kennis stellen.

Op 1 mei 2020 heeft InterBank de rentewijziging van 10 april 2018 teruggedraaid en gecorrigeerd. Ten gevolge hiervan is een bedrag van 148,39 euro in mindering gebracht op het uitstaande saldo van het krediet. De bank heeft, in navolging van eerdere uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid, een compensatieregeling in het leven geroepen waarbij zij haar klanten compenseert voor teveel betaalde rente op doorlopend krediet. Op 28 mei 2020 hebben partijen in dat kader een vaststellingsovereenkomst gesloten.

Uit hoofde van die vaststellingsovereenkomst hebben de consumenten recht op een vergoeding voor teveel betaalde rente van een bedrag van 3.453,48 euro. De consumenten vorderen terugbetaling van de door hen teveel betaalde kredietvergoeding tot een bedrag van 6.000 euro. De consumenten leggen hieraan het volgende ten grondslag: de vergoeding voor de teveel betaalde rente die de consumenten uit hoofde van de vaststellingsovereenkomst hebben ontvangen is te laag. De consument hebben sinds 2009 al ruim 15.000 euro aan rente betaald, wat zij erg veel vinden. De consumenten moesten op 31 augustus 2020 nog steeds een bedrag van 12.398 euro terugbetalen, wat bijna de helft is van het oorspronkelijke bedrag. De bank heeft de consumenten bovendien toegezegd dat de vergoeding rond de 6.000 euro zou uitkomen, maar deze belofte komen zij nu niet na. Ook na een berekening van een derde kwamen de consumenten uit op een hogere rentevergoeding van rond de 6.000 euro.

Kifid wijst de vordering af. Zo is er geen bewijs te vinden dat de bank een hogere rente zou hebben toegezegd. De bank voert aan dat consumenten al een vergoeding hebben ontvangen van 3.453,48 euro, zodat zij al meer hebben ontvangen dan waarop zij op grond van voornoemde uitspraken recht hebben.  Naar het oordeel van de commissie zijn de berekeningen in lijn met voornoemde uitspraken en hebben de consumenten geen recht op een hogere vergoeding.

"De consumenten stellen dat zij een hoog bedrag aan rente hebben voldaan. Dit is echter het gevolg van de afspraken die tussen partijen zijn gemaakt. Zoals hiervoor reeds is overwogen heeft de bank een berekening van de rentevergoeding overgelegd en daaruit blijkt niet dat de consumenten recht hebben op een hogere vergoeding. Het enkele feit dat de consumenten vinden dat zij al een hoog bedrag aan rente hebben
voldaan, is onvoldoende voor toewijzing van de vordering."

Ook oordeelt Kifid dat de bank de consumenten niet onjuist hebben voorgelicht.

Kifid concludeert dat de consumenten geen recht hebben op een hogere vergoeding en dat de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...