Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Stijgende rente

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft uitgekeerd op basis van de tussen partijen gesloten vaststellingsovereenkomst, onder meer omdat de bank een hogere vergoeding heeft toegezegd.

Consumenten hebben op 23 juli 2009 een doorlopend kredietovereenkomst gesloten met de bank met een kredietlimiet van 25.000 euro en een rente van 8,3% op jaarbasis. De kredietvergoeding wordt van dag tot dag berekend over het uitstaande saldo en kan door Kredietgever, met inachtneming van de krachtens de wet gestelde maxima, worden gewijzigd. Kredietgever zal Cliënt van iedere wijziging schriftelijk in kennis stellen.

Op 1 mei 2020 heeft InterBank de rentewijziging van 10 april 2018 teruggedraaid en gecorrigeerd. Ten gevolge hiervan is een bedrag van 148,39 euro in mindering gebracht op het uitstaande saldo van het krediet. De bank heeft, in navolging van eerdere uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid, een compensatieregeling in het leven geroepen waarbij zij haar klanten compenseert voor teveel betaalde rente op doorlopend krediet. Op 28 mei 2020 hebben partijen in dat kader een vaststellingsovereenkomst gesloten.

Uit hoofde van die vaststellingsovereenkomst hebben de consumenten recht op een vergoeding voor teveel betaalde rente van een bedrag van 3.453,48 euro. De consumenten vorderen terugbetaling van de door hen teveel betaalde kredietvergoeding tot een bedrag van 6.000 euro. De consumenten leggen hieraan het volgende ten grondslag: de vergoeding voor de teveel betaalde rente die de consumenten uit hoofde van de vaststellingsovereenkomst hebben ontvangen is te laag. De consument hebben sinds 2009 al ruim 15.000 euro aan rente betaald, wat zij erg veel vinden. De consumenten moesten op 31 augustus 2020 nog steeds een bedrag van 12.398 euro terugbetalen, wat bijna de helft is van het oorspronkelijke bedrag. De bank heeft de consumenten bovendien toegezegd dat de vergoeding rond de 6.000 euro zou uitkomen, maar deze belofte komen zij nu niet na. Ook na een berekening van een derde kwamen de consumenten uit op een hogere rentevergoeding van rond de 6.000 euro.

Kifid wijst de vordering af. Zo is er geen bewijs te vinden dat de bank een hogere rente zou hebben toegezegd. De bank voert aan dat consumenten al een vergoeding hebben ontvangen van 3.453,48 euro, zodat zij al meer hebben ontvangen dan waarop zij op grond van voornoemde uitspraken recht hebben.  Naar het oordeel van de commissie zijn de berekeningen in lijn met voornoemde uitspraken en hebben de consumenten geen recht op een hogere vergoeding.

"De consumenten stellen dat zij een hoog bedrag aan rente hebben voldaan. Dit is echter het gevolg van de afspraken die tussen partijen zijn gemaakt. Zoals hiervoor reeds is overwogen heeft de bank een berekening van de rentevergoeding overgelegd en daaruit blijkt niet dat de consumenten recht hebben op een hogere vergoeding. Het enkele feit dat de consumenten vinden dat zij al een hoog bedrag aan rente hebben
voldaan, is onvoldoende voor toewijzing van de vordering."

Ook oordeelt Kifid dat de bank de consumenten niet onjuist hebben voorgelicht.

Kifid concludeert dat de consumenten geen recht hebben op een hogere vergoeding en dat de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak

Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak

(Kifid-uitspraak CvB 2022-0031) De Kifid-reglementen laten het niet toe dat Interbank beroep in stelt tegen uitspraak GC 2022-0029. De Kifid Commissie van Beroep:...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...