Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Stijgende rente

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft uitgekeerd op basis van de tussen partijen gesloten vaststellingsovereenkomst, onder meer omdat de bank een hogere vergoeding heeft toegezegd.

Consumenten hebben op 23 juli 2009 een doorlopend kredietovereenkomst gesloten met de bank met een kredietlimiet van 25.000 euro en een rente van 8,3% op jaarbasis. De kredietvergoeding wordt van dag tot dag berekend over het uitstaande saldo en kan door Kredietgever, met inachtneming van de krachtens de wet gestelde maxima, worden gewijzigd. Kredietgever zal Cliënt van iedere wijziging schriftelijk in kennis stellen.

Op 1 mei 2020 heeft InterBank de rentewijziging van 10 april 2018 teruggedraaid en gecorrigeerd. Ten gevolge hiervan is een bedrag van 148,39 euro in mindering gebracht op het uitstaande saldo van het krediet. De bank heeft, in navolging van eerdere uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid, een compensatieregeling in het leven geroepen waarbij zij haar klanten compenseert voor teveel betaalde rente op doorlopend krediet. Op 28 mei 2020 hebben partijen in dat kader een vaststellingsovereenkomst gesloten.

Uit hoofde van die vaststellingsovereenkomst hebben de consumenten recht op een vergoeding voor teveel betaalde rente van een bedrag van 3.453,48 euro. De consumenten vorderen terugbetaling van de door hen teveel betaalde kredietvergoeding tot een bedrag van 6.000 euro. De consumenten leggen hieraan het volgende ten grondslag: de vergoeding voor de teveel betaalde rente die de consumenten uit hoofde van de vaststellingsovereenkomst hebben ontvangen is te laag. De consument hebben sinds 2009 al ruim 15.000 euro aan rente betaald, wat zij erg veel vinden. De consumenten moesten op 31 augustus 2020 nog steeds een bedrag van 12.398 euro terugbetalen, wat bijna de helft is van het oorspronkelijke bedrag. De bank heeft de consumenten bovendien toegezegd dat de vergoeding rond de 6.000 euro zou uitkomen, maar deze belofte komen zij nu niet na. Ook na een berekening van een derde kwamen de consumenten uit op een hogere rentevergoeding van rond de 6.000 euro.

Kifid wijst de vordering af. Zo is er geen bewijs te vinden dat de bank een hogere rente zou hebben toegezegd. De bank voert aan dat consumenten al een vergoeding hebben ontvangen van 3.453,48 euro, zodat zij al meer hebben ontvangen dan waarop zij op grond van voornoemde uitspraken recht hebben.  Naar het oordeel van de commissie zijn de berekeningen in lijn met voornoemde uitspraken en hebben de consumenten geen recht op een hogere vergoeding.

"De consumenten stellen dat zij een hoog bedrag aan rente hebben voldaan. Dit is echter het gevolg van de afspraken die tussen partijen zijn gemaakt. Zoals hiervoor reeds is overwogen heeft de bank een berekening van de rentevergoeding overgelegd en daaruit blijkt niet dat de consumenten recht hebben op een hogere vergoeding. Het enkele feit dat de consumenten vinden dat zij al een hoog bedrag aan rente hebben
voldaan, is onvoldoende voor toewijzing van de vordering."

Ook oordeelt Kifid dat de bank de consumenten niet onjuist hebben voorgelicht.

Kifid concludeert dat de consumenten geen recht hebben op een hogere vergoeding en dat de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....