Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Dirk bij HypotheekDesk Lochem

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 2 bezoekt Dirk van Haarlem HypotheekDesk in Lochem.

De vakpers staat bol met de boodschap: “Kantoren moeten Actief Beheer uitvoeren”. Uit het meest recente onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer is gebleken dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan deze actieve vorm van nazorg. Dirk vroeg zich af hoe adviserend Nederland hier nu echt mee omgaat. In twaalf interviews en evenzoveel etappes rijdt Dirk de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom om dit uit te zoeken.

Gedeelde passie schept een (fiets)band

Op vrijdag 14 april 2023 stap ik op de fiets naar het mooie Lochem voor een afspraak met Erik Langermans  van HypotheekDesk Lochem. Een mooie rit van 35 kilometer. Het is prachtig weer en ik heb vandaag echte goesting. Goesting is een Vlaams woord en betekent ergens ‘zin’ of ‘trek’ in hebben, ofwel verlangen naar iets. In Twente gebruiken we goesting als we ontzettend veel zin hebben om te fietsen. En met een pril voorjaarszonnetje kan het geluk niet op. Door het ontwakende Twentse landschap fiets ik richting Delden.

Bij de sluis aan het Twentekanaal tref ik Thijs. We fietsen een stukje samen en wisselen tips uit over mooie routes. Een paar kilometer verderop scheiden onze wegen zich. Altijd geweldig om met een (onbekende) gelijkgestemde informatie uit te wisselen. Actief bezig zijn en informatie delen, het kan op elk moment over elk onderwerp. Niet alleen in de dagelijkse adviespraktijk op kantoor. Zo zie je maar weer, gedeelde passie schept een (fiets)band.

Om 10 uur kom ik aan in Lochem. De vriendelijke receptioniste verwelkomt mij met een kop koffie en laat Erik weten dat ik gearriveerd ben.

Het begint met ondernemen, focus en visie

Erik vertelt hoe hij in Zwolle begon met zijn eerste advieskantoor en callcenter. Dat was in 1994. Om de groei te kunnen faciliteren, verkocht hij dit bedrijf. Vervolgens werd hij door Assurantiekantoor De Regt benaderd met de vraag of hij daar het hypotheekbedrijf op wil bouwen. Een mooie uitdaging! Om meer traffic te generen is een zogenaamde inloopwinkel geopend. En daarnaast werden bestaande processen gemoderniseerd, wat weer zorgde voor meer professionalisering. De software van Nationale Hypotheekbond heeft hem daar enorm bij geholpen. Erik neemt HypotheekDesk De Regt over in 2010. HypotheekDesk Lochem is op dat moment geboren.

Na de overname gaat het snel en voegt Erik MakelaardijDesk en VerzekeringenDesk toe aan de propositie. Maar daar stopt het niet. In 2015 komt daar RegioBank bij. In 2017 verhuist het bedrijf naar de huidige beeldbepalende locatie en groeit door met toevoeging van ScheidingsDesk, bedrijfsfinancieringen en RegioKluis. Na het wegvallen van het enige reisbureau in de gemeente Lochem opent Erik, binnen zijn kantoor, in 2021 zelf een reisbureau. Onder het mom van ‘Alles onder één dak’ kun je de relatie goed van dienst zijn. Het enige wat nog ontbrak was een administratiekantoor. In januari 2023 heeft Erik een bestaand administratiekantoor overgenomen. Hierdoor ontstaat een team van 15 specialisten in elke gewenste dienstverlening.  

Aandacht is een investering

Erik richt zich voornamelijk op lokale totaalrelaties. “Alles is dienstverlenend”, zegt Erik. Het creëren van een huiselijke sfeer op kantoor vindt hij dan ook erg belangrijk. Erik vertelt dat klanten hier komen om aan de grote tafel, in de ontvangstruimte, de krant te lezen met een kopje koffie. “Wij nemen regelmatig contact op, er zit altijd iemand aan de receptie en van elke afdeling is zeker één medewerker aanwezig, waardoor iedere klant zich gezien voelt. Die aandacht kost geld, maar dat is wel hoe ik wil werken.”

Die aandacht is er ook voor zijn medewerkers. De medewerkers zijn deskundig en ervaren, maar de enthousiasteling krijgt zeker een kans. Daarnaast is er elke dag een gezamenlijke lunch voor de gezelligheid. De sfeer is heel belangrijk, de collega’s moeten wat voor elkaar over hebben. Dit resulteert in lange dienstverbanden.

Erik vertelt nog het verhaal van een collega die in eerste instantie kennis wilde maken met hypotheken. Zijn passie lag echter bij schade, maar bij zijn vorige werkgever kwam dat niet lekker uit de verf. Uiteraard is hij als schademedewerker bij Erik aan het werk gegaan en gebleven. Bij een lunch vertelde de collega onlangs dat hij tegenwoordig op verjaardagen trots vertelt wat voor werk hij doet! Mensen in hun kracht zetten. Weten waar ze goed in zijn. Elkaar kennen. Dat vindt Erik heel belangrijk.

Wat doet HypotheekDesk Lochem voor haar hypotheek relaties na aktepassering? Erik maakt het praktisch:

  • na 3 maanden bellen wij na;
  • na 1 jaar is er persoonlijk contact via telefoon of op kantoor;
  • tussentijdse signalen uit de software van Hypotheekbond worden actief na gebeld;
  • na 3 jaar is er een klantgesprek waarin de bestaande situatie geëvalueerd wordt.

Stellingen over klantbeheer

Als vast onderdeel sluit ik elk interview af met:

  • Zes stellingen
  • Een tip aan adviserend Nederland!
  1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil?
    “Dat vind ik een vreemde vraag. Nazorg zit ingebakken in mijn DNA en het DNA van mijn medewerkers. Contact houden, dat is het belangrijkste! Wij willen er voor zorgen dat we altijd gesprekspartner van onze relaties blijven.”
  2. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert?
    “We hebben dit nooit bijgehouden. Maar goed beheer levert altijd een tevreden klant op. Onze omzet heeft ook geen last gehad van de stijgende rentemarkt. Daarom durft ik ook wel te stellen dat klantbeheer altijd wat oplevert.”
  3. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden?
    “We hebben ons kantoor zo ingericht dat we alles zelf kunnen uitvoeren. Maar als je handjes tekort komt, dan moet je het uitbesteden.”
  4. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief?
    “Hier ben ik het pertinent niet mee eens.”
  5. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement?
    “In tegenstelling tot mijn schadeportefeuille werken we bij hypotheken niet met een abonnement. Aandacht is een investering, maar een abonnement op hypotheken is niet ondenkbaar.”
  6. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer?
    “De meeste systemen voor advieskantoren zijn gericht op CRM. Wij gebruiken PortefeuilleSignalen van De Nationale Hypotheekbond juist ook als leadgenerator. Zo weten we waar de kansen zitten en is klantbeheer eenvoudiger.”

De tip van Erik aan adviserend Nederland!

“Breid je dienstverlening uit en maak zoveel mogelijk gebruik van de cross-sell mogelijkheden". Een relatie die alles bij jouw kantoor heeft lopen, gaat nooit meer weg!”

De 'Actief Beheer Ronde van Nederland' wordt mede mogelijk gemaakt door Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....