NCW-methode hoeft niet gevolgd bij rentemiddeling

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-1023) Tussen consument en NN Bank is een geschil ontstaan over de berekeningsmethodiek van de rentemiddeling door NN. Consument heeft zich op het standpunt gesteld dat NN niet conform het BGfo en de AFM Leidraad heeft gehandeld door de contractuele toekomstige aflossingen niet mee te nemen in de berekeningen. NN heeft de stellingen van consument gemotiveerd betwist en heeft aangevoerd dat deze aflossingen wel worden meegenomen. Bij rentemiddeling wordt echter alleen gerekend met percentages en niet met bedragen. Dit is de reden dat het lijkt alsof geen rekening wordt gehouden met het aflosbedrag. De Geschillencommissie volgt het verweer van NN en oordeelt dat niet is komen vast te staan dat NN in strijd met de wettelijke bepalingen dan wel de AFM Leidraad heeft gehandeld. De vordering wordt daarom afgewezen.

De Commissie: “In de AFM Leidraad wordt uitgegaan van de NCW-methode (Netto Contante Waarde, red.) voor de berekeningen, maar in de leidraad is ook opgenomen dat een aanbieder mag afwijken van deze uitgangspunten, zolang de totale berekening transparant en eerlijk blijft en de vergoeding niet hoger is dan het financiële nadeel van de aanbieder.

“NN heeft bij dupliek aangegeven dat zij niet de NCW-methode hanteert, maar een simpelere methode. De redenen hiervoor zijn volgens NN dat het deze methode goed uit te leggen is en in het voordeel van Consument is.

“NN heeft bij dupliek voldoende aannemelijk gemaakt dat zij geen financieel voordeel heeft behaald met de rentemiddeling en dat zij in feite zelfs verlies heeft geleden. De door NN gehanteerde methode is bovendien gunstiger voor Consument dan de NCW-methode. De door NN bij verweer en dupliek toelichting en berekening is naar het oordeel van de Commissie duidelijk en transparant en voldoet daarmee aan de eisen van de AFM Leidraad.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...