Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen
De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek zijn samengevat in een paper en verwerkt in de SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen in de vorm van het nieuwe onderdeel uitlegbaarheid.
Peter Mols (directeur SIVI): "Met de toenemende inzet van volledig geautomatiseerde toepassingen binnen onze sector, groeit ook het belang om uit te kunnen leggen hoe resultaten tot stand zijn gekomen. Dit krijgt de komende periode nog eens extra nadruk door nieuwe Europese regelgeving, zoals de AI Act met veel aandacht voor transparantie en uitlegbaarheid. Met de nieuwe release van de Checklist-OT sluiten wij hier bij aan en maken we als sector een eerste stap."
Artificial intelligence (AI) is een krachtige techniek in de IT die men op steeds meer terreinen inzet. Ook binnen de financiële dienstverlening. Met de toenemende populariteit komen ook vragen. Verstaan we allemaal hetzelfde onder AI? Kunnen mensen nog uitleggen of herleiden wat een AI-toepassing heeft gedaan? Hoe zit het met de vooringenomenheid van een AI- toepassing? In de paper ‘A checklist for Explainable AI in the Insurance Domain’ gaan de auteurs dieper op dit soort vragen in. Ook leggen zij het dilemma bloot tussen uitlegbaarheid en accuraatheid. Hoe innovatiever de AI-toepassing, hoe groter de accuraatheid wordt. Tegelijkertijd neemt de uitlegbaarheid af.
Reactie toevoegen
Meer over
Digitale euro vereist maatschappelijk debat
De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...
Auto en verzekering geïntegreerd
“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...
Kennisbank Data Exchange van start
Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...
Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties
(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...
(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...
Adviseurs maken hét verschil met digitalisering
(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...
Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart
Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...
Waar blijft realtime premiebepaling?
(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...
Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's
Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....
(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....