Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Mark van Maurik (2019) uitgesneden

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in je klanten en in je onderneming. Hiermee krijg je de 80 /20 regel in veel onderdelen van je bedrijf continu boven water en kun je met een veel betere timing relevant zijn bij je klanten. Dit leidt tot meer omzet en betere klantrelaties”, aldus adviseur Mark van Maurik van Laudus & van Maurik, Financiële Planning en Hypotheken, in de Special Automatisering van VVP.

Vanaf de vroege jaren van ons kantoor rond 2001 werkten wij al intensief met een CRM systeem, iets wat in die tijd nog ongebruikelijk was bij veel kantoren. We waren toen al verre van reactief gedreven en ondervonden dat goede software je kan helpen om proactief met je klanten om te gaan. Leads en aanbevelingen bleven we in sommige gevallen tot wel twee jaar opvolgen om ze tot klant te maken. Het gevolg was dat er zo ook al een zekere binding ontstond met deze prospect klanten voordat het tot een afspraak kwam. Dat ging in die tijd in meeste gevallen telefonisch.

Meer recent gaat het voornamelijk om het automatiseren van klantcontact. Dagelijks wordt de meeste tijd besteed aan de op dit moment lopende klantdossiers, terwijl we in de loop der jaren een grote klantgroep hebben opgebouwd waarmee het contact ook moet worden onderhouden. Zowel vanuit klantenbinding als vanuit de zorgplicht. Met zo een grote klantengroep is het niet meer dit te onderhouden middels het bellen met de klant.

Het gaat er nu veel meer om dat we met behulp van slimme software en technologie het contact met de groep waar we niet dagelijks mee spreken te onderhouden met de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment. Zo blijft de binding met de groep waar je door de drukte van alledag niet altijd aan toekomt toch in stand en kan deze zelfs verder worden versterkt.

Lees de tips van Van Maurik in de special Automatisering van VVP.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Contactgroep Automatisering ondersteunt pleidooi AFM

Contactgroep Automatisering ondersteunt pleidooi AFM

De Stichting Contactgroep Automatisering deelt de visie die de AFM dinsdag neerlegde in het rapport ‘Aandachtspunten bij het gebruik van adviessoftware’. ...

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

CGA-voorzitter Michael Mackaaij wijst op nieuwe risico’s die het gebruik van data die elders zijn gegenereerd oplevert. Mackaaij: “Partijen in de markt...

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

Contactgroep Automatisering: drie nieuwe deelnemers

Contactgroep Automatisering: drie nieuwe deelnemers

De Stichting Contactgroep Automatisering verwelkomde in april drie nieuwe deelnemers. Het betreft Otherside at Work (leverancier van Xpert Suite, onder meer door...

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) voorziet dat in de komende periode veel financieel advieskantoren nog afhankelijker worden van het goed functioneren...

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij (Verne en nexxbiz Operiations) wordt per 1 juni de opvolger van Leon van Vliet als voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). Mackaaij...

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) en SIVI hebben een convenant gesloten om te komen tot “sectorbreed uitstekend werkende Data Exchange voor financiële...

Meer omzet, betere klantrelaties

Meer omzet, betere klantrelaties

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

(door Ulrike Geerlings, Appels Financieel Advies. Bijdrage uit Special Contactgroep Automatisering van VVP). Automatisering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar...