Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Mark van Maurik (2019) uitgesneden

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in je klanten en in je onderneming. Hiermee krijg je de 80 /20 regel in veel onderdelen van je bedrijf continu boven water en kun je met een veel betere timing relevant zijn bij je klanten. Dit leidt tot meer omzet en betere klantrelaties”, aldus adviseur Mark van Maurik van Laudus & van Maurik, Financiële Planning en Hypotheken, in de Special Automatisering van VVP.

Vanaf de vroege jaren van ons kantoor rond 2001 werkten wij al intensief met een CRM systeem, iets wat in die tijd nog ongebruikelijk was bij veel kantoren. We waren toen al verre van reactief gedreven en ondervonden dat goede software je kan helpen om proactief met je klanten om te gaan. Leads en aanbevelingen bleven we in sommige gevallen tot wel twee jaar opvolgen om ze tot klant te maken. Het gevolg was dat er zo ook al een zekere binding ontstond met deze prospect klanten voordat het tot een afspraak kwam. Dat ging in die tijd in meeste gevallen telefonisch.

Meer recent gaat het voornamelijk om het automatiseren van klantcontact. Dagelijks wordt de meeste tijd besteed aan de op dit moment lopende klantdossiers, terwijl we in de loop der jaren een grote klantgroep hebben opgebouwd waarmee het contact ook moet worden onderhouden. Zowel vanuit klantenbinding als vanuit de zorgplicht. Met zo een grote klantengroep is het niet meer dit te onderhouden middels het bellen met de klant.

Het gaat er nu veel meer om dat we met behulp van slimme software en technologie het contact met de groep waar we niet dagelijks mee spreken te onderhouden met de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment. Zo blijft de binding met de groep waar je door de drukte van alledag niet altijd aan toekomt toch in stand en kan deze zelfs verder worden versterkt.

Lees de tips van Van Maurik in de special Automatisering van VVP.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Waarom geen hypotheek op proef?

Waarom geen hypotheek op proef?

"Een ontwikkeling die duidelijk terrein wint, is gebruik ten faveure van bezit. Trekken we dat door naar onze sector, dan is het leasen van onderdak nog helemaal...

Word Future Proof op 26 juni

Word Future Proof op 26 juni

De Contactgroep Automatisering (CGA) organiseert op woensdag 26 juni de inspiratiesessie 'Future Proof'. Met bijdragen van Yacht en Innopay en de uitreiking van...

Aandacht

Aandacht

(Voorwoord door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Aandacht maakt alles mooier, is de bekende slogan van een wereldconcern. Aandacht voor mensen, voor hun wensen,...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

Game A spelen terwijl B aan de gang is

Game A spelen terwijl B aan de gang is

(Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) Mensen denken graag lineair, dat is logisch en makkelijk. Maar bij digitale ontwikkeling kan de voortgang er heel...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Open platform voor ketenintegratie

Open platform voor ketenintegratie

“Steeds meer adviseurs en verzekeraars sluiten aan bij Aplaza, het open platform voor ketenintegratie. Wij gaan ook vergelijkers koppelen aan ons platform...

Persoonlijke klantreis

Persoonlijke klantreis

“Met persoonlijke aandacht maak je het verschil. Want elke klant is uniek. Het is niet moeilijk een persoonlijke klantreis te realiseren”, aldus Leon...

Veeleisende klantwens

Veeleisende klantwens

“Wij geloven in onafhankelijk advies dat via meerdere kanalen beschikbaar is voor de klant. Een persoonlijk adviesgesprek is daar een onderdeel van, maar...