Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Joost Tieland 2021

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening gaat: tegenover hen die onzeker zijn, staat een grote groep zzp’ers die zegt dat zij actief bezig is met het pensioen (54 procent) en weet hoeveel geld ze nodig heeft voor later (63 procent). 

Voor 28 procent van de zzp’ers en 36 procent van de mensen met een eigen onderneming, geldt dat pensioen ze een gevoel van onzekerheid geeft. Ze weten niet zeker of ze het wel goed geregeld hebben.

Joost Tieland, directeur van Brand New Day, is verrast over de uitkomst van het onderzoek: “Het is logisch dat mensen die kiezen voor zelfstandigheid, zich ook zelf verantwoordelijk wanen voor hun oudedagsvoorziening. Dat bewustzijn bij zzp’ers en ondernemers zien we al langer toenemen. Maar het is zorgelijk dat een behoorlijke groep nog steeds de kop in het zand steekt. Ruim één op de drie zzp’ers heeft geen enkel idee hoeveel geld ze nodig hebben. Ons onderzoek laat zien dat er een grote kloof gaapt tussen de beide groepen.”

Informatievoorziening

De oplossing lijkt te liggen bij informatievoorziening. Tieland: “Het is van groot belang dat je je bewust bent hoeveel geld je nodig hebt om van te leven na je pensioen. Doe onderzoek, laat je informeren, praat met je financieel adviseur. Wellicht zouden instanties, zoals de Kamer van Koophandel, ook een grotere rol kunnen spelen bij de voorlichting van startende ondernemers. Een deel van de zzp’ers geeft aan dat ze het geld nu niet kunnen missen. Deze mensen zouden eigenlijk niet zelfstadig moeten zijn, maar qua pensioen beter af zijn in loondienst.

“Gelukkig zien wij dat het bewustzijn bij zzp’ers en ondernemers aan het toenemen is”, zegt Tieland. “En dit zal met het Pensioenakkoord alleen nog maar verder groeien. Ze krijgen namelijk aanzienlijk meer mogelijkheden om goed pensioen op te bouwen en daarnaast wordt nu de laatste hand gelegd aan een aanvalsplan, waarmee het aantal mensen dat geen pensioen opbouwt moet worden gehalveerd. Onderdeel hiervan zal een grote publiekscampagne zijn, die het al groeiende bewustzijn alleen nog maar verder zal doen laten toenemen.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

"Conceptwet biedt onvoldoende ruimte  voor pensioenexperimenten ZZP'ers"

"Conceptwet biedt onvoldoende ruimte voor pensioenexperimenten ZZP'ers"

Om pensioenexperimenten voor zelfstandigen te kunnen laten starten en slagen, is een aanpassing van het wetsvoorstel nodig. Dat vindt de Pensioenfederatie. De koepel...

Aon: pensioen stuk duurder geworden

Aon: pensioen stuk duurder geworden

Pensioen is een stuk duurder geworden, constateert Aon. Frank Driessen, CEO van Aon’s Retirement Solutions: “Inmiddels hebben veel fondsen de premie...

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Adfiz: mini-stage voor ambtenaren over verplichte AOV zelfstandigen

Adfiz: mini-stage voor ambtenaren over verplichte AOV zelfstandigen

Adfiz heeft onlangs een mini-stage en ronde tafelbijeenkomst verplichte AOV voor zelfstandigen georganiseerd voor ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken...

Pensioenakkoord

Pensioenakkoord

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu er een concreet pensioenakkoord is, moet het kabinet een wetsvoorstel maken om de Pensioenwet...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Eigen deelnemers in campagne SharePeople

Eigen deelnemers in campagne SharePeople

SharePeople is een reclamecampagne gestart met deelnemers in de hoofdrol. In de campagne te zien zijn Boaz Engelo (ondernemer verzuimmanagement), Morena Abbatangelo,...

Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Door Lindenhaeghe. Op 18 mei 2020 presenteerde Ombudsman Pensioenen mr. Henriëtte de Lange het Jaarverslag 2019 aan minister Koolmees van Sociale Zaken en...