VVP-poll: meer aandacht voor nazorg bij hypotheken is cruciaal

Stelling van de week megafoon 2019

Er is veel gereageerd op de stelling van afgelopen week 'Niet verlengen van de huidige PE-termijn is onverantwoord'.  Boeiend te constateren is dat van de bijna 400 respondenten een meerderheid van 55 procent het niet eens was met deze stelling.  Een paar reacties:

Leen Winter - Winter Financiële Diensten: "Je ziet duidelijk dat brancheorganisaties geen idee hebben wat er leeft. Juist in deze tijden hebben kandidaten meer dan voldoende tijd gehad om het examen af te leggen. Degene die tijdig is begonnen heeft zijn PE certificaten allang binnen."

Jurgen Wilms - Wilms Hypotheken:  "Gewoon zorgen dat je tijdig je spullen op orde hebt. Een ontbindende voorwaarden financiering uitstellen doe je ook niet zomaar. Op tijd starten en niet piepen."

Niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Adviseur Olga wijst op het coronaleed dat velen hebben moeten meemaken de afgelopen tijd en zegt: "Het uitstellen voor een paar maanden zou een opluchting zou zijn. Nu het er weer 'positiever' gaat uitzien kan een iedereen zich eerst richten op weer terug naar het normale en dan de studieverplichtingen een stuk relaxter kunnen afronden."

De stelling van deze week luidt:  'Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen'. Dit naar aanleiding van het betoog van Michel Ligtlee van Vereniging Eigen Huis in de VVP-special Cruciaal Beroep. Het artikel begint zo: 'Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks meer contact met hun adviseur terwijl zij daar wel behoefte aan hebben, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Als wij een dergelijk bericht naar buiten brengen, komen er vaak de nodige reacties vanuit de branche, zoals: vereniging eigen huis heeft zelf ook een hypothekentak en wat doet de adviestak van de vereniging zelf? Uiteraard een terechte vraag. Wij kunnen niet iets roepen en vervolgens zelf ook geen aandacht besteden aan nazorg. Hoe hebben wij de nazorg ingericht?'

De redactie van VVP is benieuwd naar uw mening.  Reageren kan HIER.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 31 januari 2022

@ Paul, ik had een briljant plan (al zeg ik het zelf) waarbij ik bij het afsluiten van een service abonnement een korting gaf op de toekomstige advieskosten bij aanpassingen verbouwen scheiden et cetera. Het abonnement was dan vrijwel kosteloos, ik had gespreide inkomsten en grote kans op doorlopende vaste klanten. De belangstelling was gering. Dus ik ben terug bij actieve melding aanpassing risicoklasse en einde rentevaste periode ( daarbij doe ik een kort adviesgesprek gratis). Klanten benaderen voor een onderhouds-APK met mededeling dat dit € 95,-- koste scheelt enorm veel werk: niemand wil dit betalen. Nou kan het natuurlijk zijn dat er geachte collega's zijn die dit wel op een voor de consument acceptabele manier weten te presenteren, maar ongeveer 100 procent van de mensen die hier binnenstappen met een lopende hypotheek geeft aan nooit meer contact met de adviseur te hebben gehad. De witte raaf die wel op een goede en structurele manier nazorg aan kan bieden met een redelijke vergoeding mag zich dan wat mij betreft wel melden. Mogelijk heeft VEH een werkbaar idee?

Paul Schoo - Platter-Schoo 31 januari 2022

De rekening is de barrière. Als er een abonnement voor nazorg wordt geopperd dan kijken ze je glazig aan en willen daar na motivatie miet voor betalen. De hypotheek loopt immers 10, 20 of 30 jaar waarom zou je daar tussentijds advies over willen hebben. Die horizon is te ver weg. En ze kunnen dan toch ook zelf initiatief nemen als er vragen zijn. De deur staat altijd open.

Meer over
VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

Minister Kaag laat rentemiddeling aan de markt, zo kopte VVP in afgelopen week in een nieuwsbericht. Wel zei ze erbij dat adviseurs een belangrijke rol hebben bij...

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

"Bij gepersonaliseerde klantbenadering krijgt elke klant unieke content toegestuurd met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De...

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

"Veel aandacht is erop gericht om Nederland goed door de winter te loodsen. Dat is begrijpelijk, want er is acute nood. Maar zaken als de energietransitie, verduurzaming,...

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

VVP-poll: geldverstrekkers moeten meeverhuizen lage rente mogelijk maken

"Het lijkt erop dat iedereen nog moet wennen aan de nieuwe realiteit en niet voorbereid was op een snelle stijging van de hypotheekrente", schrijft Michel Ligtlee,...