Direct toezicht = rechtstreekse zorg

Zonsondergang

REISVERZEKERING – De consument claimt schade op zijn reisverzekering na diefstal van twee fietsen tijdens een reis in Spanje. De fietsen waren na toestemming van de bewakers met een hangslot vastgezet aan een paal bij een bewaakte parkeerplaats voor auto’s. Aegon heeft volgens de Geschillencommissie de dekking terecht afgewezen omdat diefstal van bagage (deze fietsen vallen daar volgens de commissie onder) niet is verzekerd als die zonder direct toezicht is achtergelaten.

De commissie stelt vast dat het begrip ‘direct toezicht’ niet nader is omschreven in de verzekeringsvoorwaarden. De commissie heeft daarom onderzocht wat het woord ‘toezicht’ in het normale taalgebruik betekent: “Het woord ‘toezicht’ is in het ‘Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (de Van Dale) als volgt gedefinieerd: ‘hoede, zorg, controle (...)’. Het woord ‘direct’ is in de Van Dale omschreven als: ‘rechtstreeks: een directe verbinding’. Uit de definitie van de begrippen ‘direct’ en ‘toezicht’ in de Van Dale in het licht van de bepaling in het geheel, volgt dat een redelijke uitleg van artikel 2.1.2, en de woorden ‘direct toezicht’, is dat de verzekeraar geen dekking heeft willen verlenen als de verzekerde de bagage heeft achtergelaten, zonder dat er rechtstreekse zorg voor en/of controle op was. Die rechtstreekse zorg of controle op de fietsen was er in dit geval niet, omdat de bewakers toezicht hielden op de auto’s op het parkeerterrein en de consument niet met de bewakers had afgesproken dat zij de fietsen onder directe controle zouden houden.”

De commissie merkt nog op dat de verzekeraar “bij een reisverzekering die uiteenlopende risico’s dekt, hogere eisen kan stellen aan de te treffen voorzorgsmaatregelen tegen diefstal dan bij een fietsverzekering waarvan de premie is afgestemd op het risico van diefstal van de fiets”. – Uitspraak GC 2021-0349

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...