Kernwaarden omzetten in gedrag

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur creëren. Maar hoe zet je deze waarden om in dagelijks gedrag? In dit artikel een aantal tips.

Kernwaarden bepalen een groot deel van de identiteit van een bedrijf. Ze zijn altijd aanwezig, bewust of onbewust en geven richting aan het gedrag van je mensen. Kernwaarden zijn belangrijk voor het succes van een organisatie, omdat ze de identiteit creeren, de motivatie en betrokkenheid aanjagen, de kwaliteit van je dienstverlening vergroten en de reputatie van je organisatie versterken.

Maar hoe zet je kernwaarden om in dagelijks gedrag? Hoe zorg je dat het elke dag wordt geleefd? Dat is niet altijd eenvoudig. Het gedrag van medewerkers wordt beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals de cultuur van de organisatie, de persoonlijkheid van medewerkers en de omstandigheden waarin zij werken.

Vijf tips om kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag.

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden

Definieer duidelijke en concrete kernwaarden. Ga een spade dieper dan de standaard bekende waarden (persoonlijk, ontzorgen, etcetera). Ze moeten niet alleen herkenbaar en begrijpelijk zijn, maar ook relevant voor het bedrijf én bijdragen aan het bereiken van je (strategische) doelen. Voorbeeld: een organisatie met kernwaarde klantgerichtheid kan dit omzetten in actief luisteren naar klanten, snel reageren en proactief oplossingen bieden.

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag

Maak een link tussen kernwaarden en gedrag. Dit kan door concrete voorbeelden te geven hoe kernwaarden in praktijk gebracht kunnen worden. Voorbeeld: een organisatie met de kernwaarde innovatie kan dit omzetten in het stimuleren van creativiteit en ondernemerschap, het experimenteren met nieuwe ideeën en het openstaan voor feedback. Niet al leen zeggen, maar ook (voor)doen!

‘Leef je kernwaarden voor’

Betrek medewerkers bij het proces

Iedereen moet de kernwaarden naleven. Dat begint bij jou als ondernemer. Het is vervolgens belangrijk om medewerkers te betrekken bij het proces van het definiëren en implemen teren van kernwaarden. Dit helpt om draagvlak te creëren voor de kernwaarden en om ervoor te zorgen dat medewerkers zich ermee verbonden voelen.

Communicatie is de sleutel

Zorg ervoor dat medewerkers weten wat de kernwaarden zijn en hoe ze deze in de praktijk kunnen brengen. Communiceer de kernwaarden op een duidelijke en consistente manier. Dit kan door middel van trainingen, workshops, en e-learning, maar blijf er ook vooral actief over in gesprek (zie mijn artikel in VVP 3-2023 over het ‘kampvuur’).

Maak het zichtbaar

Zorg ervoor dat kernwaarden zichtbaar zijn in de organisatie. Dit kan door ze op te nemen in het beleid, de procedures en de communicatiemiddelen. Refereer er naar als er besluiten worden genomen: laat zien hoe het besluit bijdraagt aan het versterken van een (of meerdere) kernwaarde(n).

Feedback en beloning

Naast de bovenstaande tips is het ook belangrijk om medewerkers feedback te geven op hun gedrag. Dit helpt hen om hun gedrag aan te passen aan de kernwaarden. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Positieve feedback is belangrijk om het juiste gedrag te belonen. Negatieve feedback is belangrijk om ongewenst gedrag te corrigeren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

(Faisal Setoe, HDI Global Specialty SE, in rubriek Cultuur in VVP 4-2022) Het is een broeierige en onstuimige zomer merk ik. Het klimaat is op alle fronten zoekende....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Meer moed in de financiële sector

Meer moed in de financiële sector

(Mirelle van Gemert, WIFS, in rubriek Cultuur in VVP 3-2022) Building braver cultures is dit jaar het thema van het DiveIn festival, het internationale diversity...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

(Uit VVP 02-2022) In september 2022 gaat de tweede leergang van 'De betekenis van rijkdom' van start. Deelnemers van de eerste leergang kijken terug op een uiterst...

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

(Indra Frishert, Dazure, in rubriek Cultuur in VVP 02-2022) Onlangs ving ik een gesprek op in de trein. Twee jongeren hadden het over het tv-programma ‘Sander...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Doorbreek je eigen status quo

Doorbreek je eigen status quo

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2021) Het ondernemen met een oneindige mindset vraagt om een aantal vaardigheden. In de vorige artikelen...