Maak een uithangbord van uw klant

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben van mond-tot mondreclame’. Dan denk ik steevast, dat is mooi, maar hoe zorg je nu dat je van mond tot mond gaat? En zou dit soort promotie ook niet dé manier zijn voor het kleinere assurantiekantoor om aan nieuwe klanten te komen?

Met standaard marketingcommunicatie is het voor een klein assurantiekantoor haast ondoenlijk om tegenwoordig nog op te vallen in de mêlee van communicatie-uitingen. Daarnaast heeft het gemiddelde kantoor vaak amper tijd voor marketing. Als er al tijd voor is, is het vaak de vraag waar te beginnen. Wat marketeers al lang geleden hebben ontdekt, is dat het veel sterker is, om anderen te laten vertellen wat je pluspunten zijn. Je hoort immers ook liever van de buurman of een zakenpartner dat je naar een bepaald bedrijf moet gaan, dan dat het bedrijf het zelf vertelt. Tegenwoordig kun je dan ook niets meer kopen of je wordt gevraagd het product of de dienstverlening te beoordelen middels cijfers, sterren, likes, testimonials, reviews noem maar op. In marketingterminologie noemen we dit ook wel referral marketing.

Het moge duidelijk zijn dat de impact van een externe die iets positiefs over jouw bedrijf zegt, veel waardevoller is, dan welke van je eigen communicatiedragers dan ook. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat er met referral marketing veel te winnen valt voor assurantiekantoren. De vraag is echter hoe je ervoor zorgt dat klanten positief over je gaan praten.

Het stimuleren van mond-tot-mondreclame begint natuurlijk met een uitstekende dienstverle

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

ning. Mijns inziens heb je hier een paar basisingrediënten voor nodig. 1) Goede verzekeringsproducten; de juiste dekking, geen overlap, uitstekende voorwaarden. 2) Passende premies; bied eventueel jaarlijks een scan aan om dit in kaart te brengen. 3) Een buitengewone afhandeling. Dit betekent niet per se de snelste afhandeling, maar wel een afhandeling waar klanten proactief op de hoogte worden gehouden en helderheid en transparantie de norm zijn. Tot zover nog wel te doen toch?

Om je dienstverlening van de buitencategorie te maken, zou ik het doordrenken met de menselijke maat. Wees sympathiek en authentiek. Verras je klanten waar mogelijk. Straal met het hele kantoor plezier uit. Laat merken dat jullie niets liever doen dan klanten ontzorgen door risico’s af te dekken. Have fun! Wanneer een goede dienstverlening staat, is het zaak te zorgen dat je klanten hierover gaan praten. Je kunt natuurlijk afwachten en hopen dat de ‘rumour around the brand’ vanzelf ontstaat, dat gebeurt vrijwel altijd in een zekere mate, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en stimuleren dat klanten jou actief promoten. Wat je hiervoor nodig hebt, is een ambassadeursprogramma. In mijn volgende artikel ga ik hier verder op in.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet....