Maak een uithangbord van uw klant

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben van mond-tot mondreclame’. Dan denk ik steevast, dat is mooi, maar hoe zorg je nu dat je van mond tot mond gaat? En zou dit soort promotie ook niet dé manier zijn voor het kleinere assurantiekantoor om aan nieuwe klanten te komen?

Met standaard marketingcommunicatie is het voor een klein assurantiekantoor haast ondoenlijk om tegenwoordig nog op te vallen in de mêlee van communicatie-uitingen. Daarnaast heeft het gemiddelde kantoor vaak amper tijd voor marketing. Als er al tijd voor is, is het vaak de vraag waar te beginnen. Wat marketeers al lang geleden hebben ontdekt, is dat het veel sterker is, om anderen te laten vertellen wat je pluspunten zijn. Je hoort immers ook liever van de buurman of een zakenpartner dat je naar een bepaald bedrijf moet gaan, dan dat het bedrijf het zelf vertelt. Tegenwoordig kun je dan ook niets meer kopen of je wordt gevraagd het product of de dienstverlening te beoordelen middels cijfers, sterren, likes, testimonials, reviews noem maar op. In marketingterminologie noemen we dit ook wel referral marketing.

Het moge duidelijk zijn dat de impact van een externe die iets positiefs over jouw bedrijf zegt, veel waardevoller is, dan welke van je eigen communicatiedragers dan ook. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat er met referral marketing veel te winnen valt voor assurantiekantoren. De vraag is echter hoe je ervoor zorgt dat klanten positief over je gaan praten.

Het stimuleren van mond-tot-mondreclame begint natuurlijk met een uitstekende dienstverle

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

ning. Mijns inziens heb je hier een paar basisingrediënten voor nodig. 1) Goede verzekeringsproducten; de juiste dekking, geen overlap, uitstekende voorwaarden. 2) Passende premies; bied eventueel jaarlijks een scan aan om dit in kaart te brengen. 3) Een buitengewone afhandeling. Dit betekent niet per se de snelste afhandeling, maar wel een afhandeling waar klanten proactief op de hoogte worden gehouden en helderheid en transparantie de norm zijn. Tot zover nog wel te doen toch?

Om je dienstverlening van de buitencategorie te maken, zou ik het doordrenken met de menselijke maat. Wees sympathiek en authentiek. Verras je klanten waar mogelijk. Straal met het hele kantoor plezier uit. Laat merken dat jullie niets liever doen dan klanten ontzorgen door risico’s af te dekken. Have fun! Wanneer een goede dienstverlening staat, is het zaak te zorgen dat je klanten hierover gaan praten. Je kunt natuurlijk afwachten en hopen dat de ‘rumour around the brand’ vanzelf ontstaat, dat gebeurt vrijwel altijd in een zekere mate, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en stimuleren dat klanten jou actief promoten. Wat je hiervoor nodig hebt, is een ambassadeursprogramma. In mijn volgende artikel ga ik hier verder op in.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...