Maak een uithangbord van uw klant

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben van mond-tot mondreclame’. Dan denk ik steevast, dat is mooi, maar hoe zorg je nu dat je van mond tot mond gaat? En zou dit soort promotie ook niet dé manier zijn voor het kleinere assurantiekantoor om aan nieuwe klanten te komen?

Met standaard marketingcommunicatie is het voor een klein assurantiekantoor haast ondoenlijk om tegenwoordig nog op te vallen in de mêlee van communicatie-uitingen. Daarnaast heeft het gemiddelde kantoor vaak amper tijd voor marketing. Als er al tijd voor is, is het vaak de vraag waar te beginnen. Wat marketeers al lang geleden hebben ontdekt, is dat het veel sterker is, om anderen te laten vertellen wat je pluspunten zijn. Je hoort immers ook liever van de buurman of een zakenpartner dat je naar een bepaald bedrijf moet gaan, dan dat het bedrijf het zelf vertelt. Tegenwoordig kun je dan ook niets meer kopen of je wordt gevraagd het product of de dienstverlening te beoordelen middels cijfers, sterren, likes, testimonials, reviews noem maar op. In marketingterminologie noemen we dit ook wel referral marketing.

Het moge duidelijk zijn dat de impact van een externe die iets positiefs over jouw bedrijf zegt, veel waardevoller is, dan welke van je eigen communicatiedragers dan ook. Ik begin dan ook steeds meer te geloven dat er met referral marketing veel te winnen valt voor assurantiekantoren. De vraag is echter hoe je ervoor zorgt dat klanten positief over je gaan praten.

Het stimuleren van mond-tot-mondreclame begint natuurlijk met een uitstekende dienstverle

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

ning. Mijns inziens heb je hier een paar basisingrediënten voor nodig. 1) Goede verzekeringsproducten; de juiste dekking, geen overlap, uitstekende voorwaarden. 2) Passende premies; bied eventueel jaarlijks een scan aan om dit in kaart te brengen. 3) Een buitengewone afhandeling. Dit betekent niet per se de snelste afhandeling, maar wel een afhandeling waar klanten proactief op de hoogte worden gehouden en helderheid en transparantie de norm zijn. Tot zover nog wel te doen toch?

Om je dienstverlening van de buitencategorie te maken, zou ik het doordrenken met de menselijke maat. Wees sympathiek en authentiek. Verras je klanten waar mogelijk. Straal met het hele kantoor plezier uit. Laat merken dat jullie niets liever doen dan klanten ontzorgen door risico’s af te dekken. Have fun! Wanneer een goede dienstverlening staat, is het zaak te zorgen dat je klanten hierover gaan praten. Je kunt natuurlijk afwachten en hopen dat de ‘rumour around the brand’ vanzelf ontstaat, dat gebeurt vrijwel altijd in een zekere mate, maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en stimuleren dat klanten jou actief promoten. Wat je hiervoor nodig hebt, is een ambassadeursprogramma. In mijn volgende artikel ga ik hier verder op in.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...