Tijd voor financiële bezinning

Jeroen Oversteegen 2019

Waarschijnlijk bent u, net als ik, coronamoe. Dat zo’n ver-van-mijn-bed virus hier zo’n impact zou krijgen, wisten we een jaar geleden niet. Media schrijven inmiddels over bijna niets anders. De gevolgen slaan hard om zich heen: mensen verliezen familie of bekenden aan het virus, werknemers en zzp’ers zitten gedwongen werkloos thuis, inkomsten voor veel ondernemers zijn opgedroogd. Het raakt bijna iedereen wel op de een of andere manier.

Velen zijn geraakt door de coronacrisis. Afgaand op de officiële statistieken wordt de situatie voorlopig niet veel rooskleuriger. De échte gevolgen voor de economie moeten nog blijken, is de tendens. Mensen houden daar rekening mee en zetten zich schrap voor economisch slechtere tijden. Kortom, het is tijd voor een pas op de plaats, tijd voor financiële bezinning. Als adviseur kunt u daarbij proactief een belangrijke rol oppakken door uw klant te benaderen en te helpen de regie weer in eigen hand te nemen.

De eerste stap om je financiële positie te verbeteren is natuurlijk door je geld niet uit te geven, ofwel door te besparen. Dat kan met best veel zaken, die per stuk niet heel veel opleveren maar die bij elkaar kunnen optellen tot een behoorlijk bedrag. Kijk bijvoorbeeld eens naar de abonnementen op kranten en tijdschriften, zijn ze echt allemaal nodig? En wat betaal je eigenlijk voor gas en licht? De energieprijzen zijn op het moment erg laag, dus switchen van leverancier kan flink wat besparen.

‘Het is tijd voor een pas op de plaats, tijd voor financiële bezinning’

Dan het verzekeringspakket. Nu we dit jaar waarschijnlijk niet of in eigen land op vakantie gaan, is het de vraag of er een reisverzekering met werelddekking, of Europadekking nodig is. Is die auto pechhulp-buitenland, inclusief vervangend vervoer en repatriëring van de caravan nog nodig? En omdat uw klant thuis werkt, rijdt hij aanmerkelijk minder kilometers, dus ook die premie kan omlaag. Misschien is die diesel dan ook maar beter in te ruilen voor een elektrische auto met subsidie?

Bijna iedereen krijgt in mei netto iets meer vakantiegeld. Gebruik dat dit keer om een krediet of persoonlijke lening af te lossen, dat scheelt al snel een berg rente.

Stralend rendement

Zijn er geen schulden, dan is investeren in zonnepanelen misschien een interessante optie voor die vakantieeuro’s. Dat levert een stralend rendement op, meer dan de beurs of een bankrekening de laatste tijd. Dat geldt voor meer energiebesparende maatregelen trouwens.

Jeroen Oversteegen: ‘Kijk vooruit en grijp uw kansen!’

En zo zijn we bij de woning aanbeland. Die is zeer waarschijnlijk in waarde gestegen. Dus snel de waarde doorgeven aan de geldverstrekker, dan kan de renteopslag eraf. Er valt ook te kijken naar rentemiddeling en mogelijk eerder aflossen, desnoods tegen een boete, want later is het inkomen wellicht lager.

Tenslotte is dit ook het moment om naar een uitbreiding van de WW-dekking te kijken. En zijn uw relaties nog passend verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid?

U ziet, er is genoeg te doen, samen met uw klanten. Misschien leidt dat niet direct tot meer omzet, het leidt in deze tijd ongetwijfeld tot een (nog) betere relatie met uw klant. Deze krijgt zo immers meer grip op zaken en dat is altijd plezierig. En als u dan toch bezig bent, wijs uw klanten dan ook op de mogelijkheid van een levenstestament. Daarmee kunnen zij – via volmachten - alle financiële, medische en persoonlijke zaken regelen, voor als ze dat niet meer zelf kunnen. Ook dan blijft uw klant de regie houden. Best een prettig idee.

Behalve tijd voor financiële bezinning is het natuurlijk allereerst belangrijk dat u zelf gezond en positief blijft. Kijk vooruit en grijp uw kansen!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...