Ver weg, toch dichtbij

Advies op afstand (katern VVP 2 2020) algemeen

Advies op afstand. Het gebeurde al, maar onder invloed van corona pakt iedereen het nu op. Belangrijk: zorg dat het advies op afstand past bij wie u als kantoor bent. En vergeet vooral de persoonlijke touch niet. Het persoonlijke is immers u levensader als financieel adviseur.

Wie had een paar maanden geleden kunnen bedenken dat afstand houden het nieuwe normaal – of zoals ook wordt gezegd: het nieuwe abnormaal - zou worden? Op het moment van schrijven van dit artikel was onduidelijk in hoeverre de ‘anderhalvemetereconomie’ ook écht de nieuwe werkelijkheid is. Duidelijk was al wel dat corona een enorme push heeft gegeven aan adviseren en communiceren op afstand. Dat zal hoe dan ook doorwerken in de toekomst.

Marco Kok (KOK Advies en FinRust) in de rubriek ‘Het werk gaat door…’ in de dagelijkse digitale nieuwsbrief van VVP: “Wij hebben al jarenlang de faciliteiten, maar mijn adviseurs gaven een persoonlijk gesprek de voorkeur. Wat ik in jaren niet voor elkaar kreeg, advies op afstand, heeft corona in een paar dagen gerealiseerd! En mijn adviseurs vinden het ook nog goed werken.”

Thuissfeer

Adviseren en communiceren op afstand, het kan op tal van manieren. De telefoon is natuurlijk nog altijd een belangrijk communicatiemiddel. Maar door corona zeker aangejaagd: manieren waarbij mensen elkaar ook kunnen zien, zoals videobellen.

De juiste techniek en het op de juiste manier inzetten ervan is belangrijk. Zorg dat de techniek die u kiest past bij uw kantoor, of beter nog: bij het beeld dat uw klant van uw kantoor heeft. Heeft u een kantoor waar klanten makkelijk binnen lopen, al is het maar voor een praatje, dan moet u die klanten niet laten verdwalen in een volledig geautomatiseerd chatmenu op uw website. Sommige kantoren hebben de ontvangstkamer ingericht als een soort huiskamer, om een prettige thuissfeer te creëren. Dan is raar dat u bij het videobellen ineens in een vreselijk steriele kamer zit. Zorg dat de thuissfeer ook bij het contact op afstand behouden blijft.

Last but not least is het uiteraard ook zaak de persoonlijke touch te bewaren. Het klinkt paradoxaal: advies op afstand maar persoonlijk. Toch is dat de kunst. Immers, de financieel adviseur onderscheidt zich juist door de persoonlijke benadering.

Oprechte belangstelling

Sinds het provisieverbod wordt er op gehamerd: breng de waarde van je advies voor het voetlicht. Dat is zonder meer belangrijk, maar de klant van de financieel adviseur wil ook gezien worden. Natuurlijk: het advies moet ergens over gaan en het moet qua prijs niet heel erg uit de pas lopen. Maar de klant gaat het juist om het persoonlijke contact, de betrokkenheid die de adviseur toont. Probeer dat in stand te houden bij advies op afstand. Dus geen belscripts, maar oprechte interesse, ook aan de telefoon of computer.

Waarschijnlijk heeft bijna iedereen wel een vakantie moeten annuleren de voorbije maanden. Zelf verzochten we op booking.com om een annulering van een eigenlijk non-refundable boeking. Er ontstond een chat, waarbij wij de indruk kregen dat deze dame heel veel chats tegelijk zat te doen. Ons probleem werd opgelost, het geld werd een paar dagen keurig teruggestort, maar van persoonlijke aandacht was geen sprake. Nu is dat misschien ook niet te verwachten bij zo’n grote organisatie, die op dat moment bovendien onder grote druk stond. Maar zo moet het dus niet als u op persoonlijke voet wilt blijven met uw klanten.

Onthoud uw basis

Vaak - niet zelden ter rechtvaardiging van een multichannel distributie - wordt gezegd dat klanten anno nu kiezen voor het kanaal dat ze op dat moment het beste uitkomt. Dus het zou dan niet meer zo zijn dat gemakszoekers naar de financieel adviseur gaan, doe-het-zelvers naar de direct writer. Wij geloven dat niet zo. Zeker: als het gaat om de communicatie bedient zelfs de oudere klant zich tegenwoordig van allerlei digitale kanalen. Dus ja, als adviseur moet u zeker de regelen der WhatsApp-kunst en wat dies meer zij beheersen. Maar dus wel met steeds die persoonlijke touch.

Voor financieel adviseurs is het lastig gebleken klanten zelf aan het werk te krijgen in de digitale kluis, hoe aantrekkelijk deze ook gemaakt wordt. Maar eigenlijk is dat niet raar: de klant verwacht gewoon dat de adviseur het werk doet waar hij hem in zijn beleving voor betaalt. En voor datzelfde geld wil hij zijn financiele vragen en schadegevallen gewoon bij de adviseur over de schutting kunnen gooien. Besef dat dát de basis van uw bestaan is, ook op afstand.

‘Toon oprechte interesse, ook aan telefoon of computer’

Meerdere manieren

Tony Dingemanse (RISK Verzekeringen): “Het persoonlijke kan natuurlijk op meerdere manieren. Eenvoudig maar wel doeltreffend is om juist in deze tijd aandacht te hebben voor de anders zo gewone dingen, dus denk aan iets kleins bij een verjaardag of een bloemetje na het afsluiten van een hypotheekgesprek. Probeer zoveel als mogelijk wel gebruik te maken van de camera, bij een advies op afstand, ook als de ander het niet doet. Verder kun je natuurlijk nadenken over de achtergrond/ sfeer tijdens een gesprek met een klant, laat gerust ook zien dat je zelf vanuit huis werkt en dat op de achtergrond iets aan de muur hangt wat ze zien. Deze nieuwe manier van communiceren zorgt er ook voor dat je wellicht via WhatsApp info deelt, een mooi medium om het persoonlijke element met je klanten te leggen en vast te houden.”

Er is ook niets op tegen letterlijk uit te spreken dat u dienstverlening op afstand persoonlijk is. Hypotheek Visie bijvoorbeeld stelt in een blog op haar website: “Nu gaat het allemaal nét even anders, maar dat mag de pret niet drukken: wij zijn online en bij de vestigingen goed ingericht om klanten op afstand te voorzien van deskundig én persoonlijk hypotheekadvies. Ja, je leest het goed: op afstand en toch persoonlijk.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
ASR: extra AOV-reservering wegens corona

ASR: extra AOV-reservering wegens corona

ASR heeft over het eerste kwartaal zes miljoen extra op zij gezet wegens AOV-claims in verband met corona. Het concern: "Het operationeel resultaat in Q1 2020 bedroeg...

Ruime meerderheid verwacht klappen door coronacrisis

Ruime meerderheid verwacht klappen door coronacrisis

Circa een op de zes werknemers houdt er volgens DNB-onderzoek rekening mee dat zij hun baan in de komende twaalf maanden zullen verliezen. Ruim 40 procent van de...

Achmea: geringe corona-impact in eerste kwartaal

Achmea: geringe corona-impact in eerste kwartaal

Achmea zag over het eerste kwartaal een relatief geringe corona-impact op de verzekeringsactiviteiten. Bij Schade en Inkomen leiden de reis- en evenementenverzekeringen...

AFM: wees extra scherp op informatiebeveiliging tijdens coronacrisis

AFM: wees extra scherp op informatiebeveiliging tijdens coronacrisis

Wees als financiële dienstverlener extra alert op als gevolg van de coronacrisis toegenomen risico’s op het gebied van informatiebeveiliging. Die oproep...

Betaalpauze voor 18.000 hypotheekklanten

Betaalpauze voor 18.000 hypotheekklanten

Tot nu toe hebben ruim 18.000 consumenten een betaalpauze ontvangen van banken voor de aflossing van hun hypotheek. Aldus de NVB. Het betreft in de meeste gevallen...

Continuïteitsbijdrage zorgaanbieders kan vanaf nu aangevraagd

Continuïteitsbijdrage zorgaanbieders kan vanaf nu aangevraagd

Zorgaanbieders kunnen vanaf vrijdag 15 mei een continuïteitsbijdrage aanvragen. Om de aanvragen goed te kunnen verwerken, is net zoals bij de vooruitbetaling...

BNP Paribas steunt Metropole Orkest

BNP Paribas steunt Metropole Orkest

Het Metropole Orkest bezocht woensdag 13 mei, met support van BNP Paribas, verschillende verpleeghuizen in Nederland om bewoners een muzikaal hart onder de riem...

Coronacrisis: meeste huiseigenaren niet bezorgd om financiële positie

Coronacrisis: meeste huiseigenaren niet bezorgd om financiële positie

Eenenachtig procent van de huiseigenaren maakt zich geen vooralsnog geen zorgen over hun financiële positie ten tijde van de coronacrisis. Dat toont een peiling...

Medewerkers eerder bereid tot inleveren extra’s dan uitstel vakantiegeld

Medewerkers eerder bereid tot inleveren extra’s dan uitstel vakantiegeld

Indien bedrijven worden gedwongen maatregelen te treffen vanwege de coronacrisis, leveren medewerkers liever extra’s in dan dat er uitstel komt op de uitbetaling...

EZK maakt coaching voor MKB in coronaproblemen gratis

EZK maakt coaching voor MKB in coronaproblemen gratis

Ondernemers kunnen dit jaar gratis professionele coaching krijgen wanneer ze in zwaar weer zitten, bijvoorbeeld wanneer ze door de coronacrisis failliet dreigen...