Verbetering of tijdverspilling?

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een voor de branche uit te pakken: het dienstverleningsdocument (DVD) wordt vervangen door de vergelijkingskaart. De vraag is: is dit een verbetering of tijdverspilling?

Uit een evaluatie door de AFM van het provisieverbod is gebleken dat de klant het DVD onvoldoende gebruikt. Daarom heeft de minister van Financiën afgelopen zomer besloten dat het DVD moet worden vervangen door de vergelijkingskaart. Met als doel: een duidelijker document dat klanten stimuleert om dienstverleners te vergelijken. Maar de vraag is: vergelijken klanten dienstverleners wel door dit soort informatiedocumenten naast elkaar te leggen? Volgens mij niet. Vergelijken doe je door de website van dienstverlener te bekijken, meestal na aanbeveling van iemand die al jaren klant is bij die dienstverlener of daar al jaren mee samenwerkt. Je leest reviews en maakt een afspraak voor een intakegesprek om te kijken of er een klik met de adviseur is. Dat vertelt die vergelijkingskaart namelijk niet: wat de ervaringen van anderen zijn en of de (potentiële) klant het vertrouwen heeft in de adviseur dat hij op basis van zijn persoonlijke en financiële situatie een echt goed advies krijgt.

Wat staat er dan wel op de vergelijkingskaart? Wat de financiële dienstverlener voor de klant kan doen: advies, bemiddelen of allebei en in welke producten. Hoe je advies kunt krijgen: op kantoor, bij de klant thuis, videogesprek, etcetera. Dan is er ook nog ruimte voor de adviseur om uit te leggen waarom de klant voor hem moet kiezen. In maximaal 300 woorden. Ook wordt vermeld de adviseur op onafhankelijke of afhankelijke basis adviseert en wat de gemiddelde prijs voor de dienstverlening is. Oude wijn in nieuwe zakken als je het mij vraagt. Waarom wordt er niet een document dat echt iets toevoegt ontwikkeld?

‘Vergelijkingskaart oude wijn in nieuwe zakken’

Kwartetten?

Net als de DVD-generator stelt de AFM, als de definitieve vormgeving van de kaart bekend is, een applicatie beschikbaar waarmee de kaarten kunnen worden gemaakt. En dan? Kwartetten? Gaat een klant daadwerkelijk bij meerdere adviseurs langs voor een kennismaking en dan thuis de kaarten vergelijken? Dat doen klanten nu toch ook niet? Alle (nieuwe) klanten ontvangen voorafgaand aan de dienstverlening netjes een DVD, maar of ze dit ook lezen? De klant krijgt al zoveel informatie.

Als straks, de verwachting is april 2023, de vergelijkingskaart klaar is hebben financieel dienstverleners een half jaar de tijd om hun DVD’s om te zetten naar vergelijkingskaarten. In hun opdrachtbevestiging en op de website vervangen ze het ene woord voor het andere en de klant tekent netjes voor ontvangst. Vinkje gezet, klaar is Kees.

Als het echt anders had gemoeten, had het dan ook anders gedaan. Meer van deze tijd. Een document met tekst, dat maar door weinig mensen wordt gelezen en waar niemand op zit te wachten is naar mijn idee geen verbetering maar een verspilling van tijd. Tijd die veel beter aan de klant kan worden besteed.

Reactie toevoegen

 

Reacties

jeroen wolfsen - moneywise 6 april 2023

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dit zijn bedenksel van AFM-ers die heel ver af staan van de praktijk.

Meer over
Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...