Verbetering of tijdverspilling?

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een voor de branche uit te pakken: het dienstverleningsdocument (DVD) wordt vervangen door de vergelijkingskaart. De vraag is: is dit een verbetering of tijdverspilling?

Uit een evaluatie door de AFM van het provisieverbod is gebleken dat de klant het DVD onvoldoende gebruikt. Daarom heeft de minister van Financiën afgelopen zomer besloten dat het DVD moet worden vervangen door de vergelijkingskaart. Met als doel: een duidelijker document dat klanten stimuleert om dienstverleners te vergelijken. Maar de vraag is: vergelijken klanten dienstverleners wel door dit soort informatiedocumenten naast elkaar te leggen? Volgens mij niet. Vergelijken doe je door de website van dienstverlener te bekijken, meestal na aanbeveling van iemand die al jaren klant is bij die dienstverlener of daar al jaren mee samenwerkt. Je leest reviews en maakt een afspraak voor een intakegesprek om te kijken of er een klik met de adviseur is. Dat vertelt die vergelijkingskaart namelijk niet: wat de ervaringen van anderen zijn en of de (potentiële) klant het vertrouwen heeft in de adviseur dat hij op basis van zijn persoonlijke en financiële situatie een echt goed advies krijgt.

Wat staat er dan wel op de vergelijkingskaart? Wat de financiële dienstverlener voor de klant kan doen: advies, bemiddelen of allebei en in welke producten. Hoe je advies kunt krijgen: op kantoor, bij de klant thuis, videogesprek, etcetera. Dan is er ook nog ruimte voor de adviseur om uit te leggen waarom de klant voor hem moet kiezen. In maximaal 300 woorden. Ook wordt vermeld de adviseur op onafhankelijke of afhankelijke basis adviseert en wat de gemiddelde prijs voor de dienstverlening is. Oude wijn in nieuwe zakken als je het mij vraagt. Waarom wordt er niet een document dat echt iets toevoegt ontwikkeld?

‘Vergelijkingskaart oude wijn in nieuwe zakken’

Kwartetten?

Net als de DVD-generator stelt de AFM, als de definitieve vormgeving van de kaart bekend is, een applicatie beschikbaar waarmee de kaarten kunnen worden gemaakt. En dan? Kwartetten? Gaat een klant daadwerkelijk bij meerdere adviseurs langs voor een kennismaking en dan thuis de kaarten vergelijken? Dat doen klanten nu toch ook niet? Alle (nieuwe) klanten ontvangen voorafgaand aan de dienstverlening netjes een DVD, maar of ze dit ook lezen? De klant krijgt al zoveel informatie.

Als straks, de verwachting is april 2023, de vergelijkingskaart klaar is hebben financieel dienstverleners een half jaar de tijd om hun DVD’s om te zetten naar vergelijkingskaarten. In hun opdrachtbevestiging en op de website vervangen ze het ene woord voor het andere en de klant tekent netjes voor ontvangst. Vinkje gezet, klaar is Kees.

Als het echt anders had gemoeten, had het dan ook anders gedaan. Meer van deze tijd. Een document met tekst, dat maar door weinig mensen wordt gelezen en waar niemand op zit te wachten is naar mijn idee geen verbetering maar een verspilling van tijd. Tijd die veel beter aan de klant kan worden besteed.

Reactie toevoegen

 

Reacties

jeroen wolfsen - moneywise 6 april 2023

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dit zijn bedenksel van AFM-ers die heel ver af staan van de praktijk.

Meer over
Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...