Verbetering of tijdverspilling?

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een voor de branche uit te pakken: het dienstverleningsdocument (DVD) wordt vervangen door de vergelijkingskaart. De vraag is: is dit een verbetering of tijdverspilling?

Uit een evaluatie door de AFM van het provisieverbod is gebleken dat de klant het DVD onvoldoende gebruikt. Daarom heeft de minister van Financiën afgelopen zomer besloten dat het DVD moet worden vervangen door de vergelijkingskaart. Met als doel: een duidelijker document dat klanten stimuleert om dienstverleners te vergelijken. Maar de vraag is: vergelijken klanten dienstverleners wel door dit soort informatiedocumenten naast elkaar te leggen? Volgens mij niet. Vergelijken doe je door de website van dienstverlener te bekijken, meestal na aanbeveling van iemand die al jaren klant is bij die dienstverlener of daar al jaren mee samenwerkt. Je leest reviews en maakt een afspraak voor een intakegesprek om te kijken of er een klik met de adviseur is. Dat vertelt die vergelijkingskaart namelijk niet: wat de ervaringen van anderen zijn en of de (potentiële) klant het vertrouwen heeft in de adviseur dat hij op basis van zijn persoonlijke en financiële situatie een echt goed advies krijgt.

Wat staat er dan wel op de vergelijkingskaart? Wat de financiële dienstverlener voor de klant kan doen: advies, bemiddelen of allebei en in welke producten. Hoe je advies kunt krijgen: op kantoor, bij de klant thuis, videogesprek, etcetera. Dan is er ook nog ruimte voor de adviseur om uit te leggen waarom de klant voor hem moet kiezen. In maximaal 300 woorden. Ook wordt vermeld de adviseur op onafhankelijke of afhankelijke basis adviseert en wat de gemiddelde prijs voor de dienstverlening is. Oude wijn in nieuwe zakken als je het mij vraagt. Waarom wordt er niet een document dat echt iets toevoegt ontwikkeld?

‘Vergelijkingskaart oude wijn in nieuwe zakken’

Kwartetten?

Net als de DVD-generator stelt de AFM, als de definitieve vormgeving van de kaart bekend is, een applicatie beschikbaar waarmee de kaarten kunnen worden gemaakt. En dan? Kwartetten? Gaat een klant daadwerkelijk bij meerdere adviseurs langs voor een kennismaking en dan thuis de kaarten vergelijken? Dat doen klanten nu toch ook niet? Alle (nieuwe) klanten ontvangen voorafgaand aan de dienstverlening netjes een DVD, maar of ze dit ook lezen? De klant krijgt al zoveel informatie.

Als straks, de verwachting is april 2023, de vergelijkingskaart klaar is hebben financieel dienstverleners een half jaar de tijd om hun DVD’s om te zetten naar vergelijkingskaarten. In hun opdrachtbevestiging en op de website vervangen ze het ene woord voor het andere en de klant tekent netjes voor ontvangst. Vinkje gezet, klaar is Kees.

Als het echt anders had gemoeten, had het dan ook anders gedaan. Meer van deze tijd. Een document met tekst, dat maar door weinig mensen wordt gelezen en waar niemand op zit te wachten is naar mijn idee geen verbetering maar een verspilling van tijd. Tijd die veel beter aan de klant kan worden besteed.

Reactie toevoegen

 

Reacties

jeroen wolfsen - moneywise 6 april 2023

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dit zijn bedenksel van AFM-ers die heel ver af staan van de praktijk.

Meer over
Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...