Meer onderscheid maken

Paul van Brederode

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Zo reageert Paul van Brederode (van Brederode Financieel Adviseurs) op de column van Paul van der Kwast op Business Inside.

Ik denk dat Van der Kwast voor een groot gedeelte gelijk heeft. Een hypotheekadvies op zich zal voor een starter inderdaad niet meer hoeven te kosten dan 2 à 3 uur werk. Dat is ook dan exact de formule die 'online' aanbieders gebruiken.

 

Laten hypotheekadviseurs hun Dienstverleningsdocument er eens op nakijken. Bij 'advies' staan veelal veel te hoge bedragen omdat het ontzorgen van de klant als 'advies' wordt aangeprezen en dan ga je een ongelijke strijd aan. Hypotheekadviseurs leggen dan zelf de bal voor open doel voor de online-adviseurs. Download de dvd van hypotheek24.nl maar eens.

 

Advies is klantprofiel opstellen, wensen en doelstellingen vaststellen en dan met kennis en ervaring van de materie een passend advies geven. Bemiddelen is een vervolgtraject wat de klant kan afnemen of elders kan inkopen, al dan niet execution only.

 

Het onvoorstelbaar stroperige en moeilijke acceptatietraject bij banken en serviceproviders kan dus niet als 'advies' worden geleverd aan de klant. Dat ga je nooit winnen van online aanbieders. Dat hoort tenminste bij bemiddelen, maar misschien ook wel onder een ander label te worden geleverd. Moet je wel zaken willen doen met een bank zaken die zijn administratie niet op orde heeft? Banken zijn ontzettend arrogant en klantgericht werken moeten ze volgens mij nog steeds (bij)leren.

 

Meer onderscheid

Mijn idee is daarom dat hypotheekadviseurs meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Vertel ook dat je de orv er bij doet. Daar betaalt de klant bij execution only ook apart voor.

 

Aankoopbegeleiding/-advies bijvoorbeeld hoort volgens mij niet bij het 'hypotheekadvies'. Het wordt er vaak wel bij gedaan, maar dan moet dat ook apart benoemd worden denk ik. Dat veroorzaakt namelijk ook ruis op de lijn en de perceptie dat je veel te duur bent.

 

Een deskundig adviseur kan, zelfs mét een kopje koffie zeer zeker voor 300 euro een hypotheekadvies aan een starter geven. Voor de doorstromers, de echtscheidingen, de 55-plussers, etcetera, wordt het allemaal duurder omdat daar gewoon meer tijd in zit.

 

Online aanbieders doen die veelal niet eens, ze halen alleen de krenten uit de pap en dat is hun goed recht. Niet klagen als een ander slimmer is dan jij, maar je werkwijze herzien wat dat betreft. Kennelijk hebben we zitten slapen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nico van Koesveld - 17 augustus 2017

Mooi verwoord Paul. De markt wordt meer en meer digitaal. Beetje wakker schudden kan geen kwaad. De DVD van Hypotheek24 is hierbij gevoegd. Inderdaad leerzaam. https://drive.google.com/file/d/0B8Z5TtsIvCp2eTAyVjJ2YXZJdFU/view?usp=sharing

Execution only hypotheek neemt hoge vlucht

Execution only hypotheek neemt hoge vlucht

Yellowtail denkt dat execution only hypotheken een grote vlucht gaan nemen. Paul Janssen, Product Director bij Yellowtail en verantwoordelijk voor Ockto (een online...

Rocket mortgage

Rocket mortgage

"Met het verder ontwikkelen van innovatieve kennissystemen en het koppelen van big data, zal voor veel hypotheekkantoren het voortbestaan onder druk komen te staan....

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter...

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

MoneyWise kiest voor de rol van prijsvechter op de markt van hypotheekadvies. "Bij veel partijen is hypotheekadvies te duur, nu de regelgeving sterk is versimpeld...

"Huizenkoper wil als hypotheekadviseur monteur met vieze handen"

"Huizenkoper wil als hypotheekadviseur monteur met vieze handen"

Hypotheekadviseurs die hun authenticiteit en onafhankelijkheid onderstrepen zorgen voor positieve associaties in het brein van hun klant en kunnen op sterke waardering...

Klant kiest hypotheekadviseur op kennis en betrouwbaarheid

Klant kiest hypotheekadviseur op kennis en betrouwbaarheid

Kennis van zaken en betrouwbaarheid geven vaak de doorslag in de keuze voor een hypotheekadviseur, blijkt uit onderzoek in opdracht van eyeOpen.nl. Zaken als onafhankelijkheid...

Knab komt met online hypotheekadvies

Knab komt met online hypotheekadvies

Online bank Knab heeft het Knab Lab geopend, om samen met klanten nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. De eerste drie nieuwe producten en diensten die direct...

"Hypotheekadviseur maakt verwachtingen niet altijd waar"

"Hypotheekadviseur maakt verwachtingen niet altijd waar"

Er zit een flink verschil in wat starters van een adviseur verwachten en wat huizenbezitters bij het afsluiten van hun hypotheek hebben ervaren, aldus het jongste...

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klanten onnodig op kosten door bij eenvoudige aanpassingen van de hypotheek te eisen dat ze eerst voor advies naar een adviseur gaan....

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Nog steeds weet ruim een kwart van de sluiters (28 procent) niet goed hoe de hypotheekadviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de jongste consumentenmonitor van de...