Meer onderscheid maken

Paul van Brederode

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Zo reageert Paul van Brederode (van Brederode Financieel Adviseurs) op de column van Paul van der Kwast op Business Inside.

Ik denk dat Van der Kwast voor een groot gedeelte gelijk heeft. Een hypotheekadvies op zich zal voor een starter inderdaad niet meer hoeven te kosten dan 2 à 3 uur werk. Dat is ook dan exact de formule die 'online' aanbieders gebruiken.

 

Laten hypotheekadviseurs hun Dienstverleningsdocument er eens op nakijken. Bij 'advies' staan veelal veel te hoge bedragen omdat het ontzorgen van de klant als 'advies' wordt aangeprezen en dan ga je een ongelijke strijd aan. Hypotheekadviseurs leggen dan zelf de bal voor open doel voor de online-adviseurs. Download de dvd van hypotheek24.nl maar eens.

 

Advies is klantprofiel opstellen, wensen en doelstellingen vaststellen en dan met kennis en ervaring van de materie een passend advies geven. Bemiddelen is een vervolgtraject wat de klant kan afnemen of elders kan inkopen, al dan niet execution only.

 

Het onvoorstelbaar stroperige en moeilijke acceptatietraject bij banken en serviceproviders kan dus niet als 'advies' worden geleverd aan de klant. Dat ga je nooit winnen van online aanbieders. Dat hoort tenminste bij bemiddelen, maar misschien ook wel onder een ander label te worden geleverd. Moet je wel zaken willen doen met een bank zaken die zijn administratie niet op orde heeft? Banken zijn ontzettend arrogant en klantgericht werken moeten ze volgens mij nog steeds (bij)leren.

 

Meer onderscheid

Mijn idee is daarom dat hypotheekadviseurs meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Vertel ook dat je de orv er bij doet. Daar betaalt de klant bij execution only ook apart voor.

 

Aankoopbegeleiding/-advies bijvoorbeeld hoort volgens mij niet bij het 'hypotheekadvies'. Het wordt er vaak wel bij gedaan, maar dan moet dat ook apart benoemd worden denk ik. Dat veroorzaakt namelijk ook ruis op de lijn en de perceptie dat je veel te duur bent.

 

Een deskundig adviseur kan, zelfs mét een kopje koffie zeer zeker voor 300 euro een hypotheekadvies aan een starter geven. Voor de doorstromers, de echtscheidingen, de 55-plussers, etcetera, wordt het allemaal duurder omdat daar gewoon meer tijd in zit.

 

Online aanbieders doen die veelal niet eens, ze halen alleen de krenten uit de pap en dat is hun goed recht. Niet klagen als een ander slimmer is dan jij, maar je werkwijze herzien wat dat betreft. Kennelijk hebben we zitten slapen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nico van Koesveld - 17 augustus 2017

Mooi verwoord Paul. De markt wordt meer en meer digitaal. Beetje wakker schudden kan geen kwaad. De DVD van Hypotheek24 is hierbij gevoegd. Inderdaad leerzaam. https://drive.google.com/file/d/0B8Z5TtsIvCp2eTAyVjJ2YXZJdFU/view?usp=sharing

Prijs hypotheekadvies met 1% gedaald

Prijs hypotheekadvies met 1% gedaald

Afgaande op de in DVD's vermelde tarieven, is de prijs voor hypotheekadvisering en- bemiddeling in een jaar tijd met slechts 1 procent verder gedaald tot momenteel...

Adviseur moet deel honorarium terugbetalen

Adviseur moet deel honorarium terugbetalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van Kifid heeft onlangs bepaald dat een hypotheekadviseur een deel van zijn vooraf overeengekomen honorarium...

"laat bank stoppen met hypotheekadvies"

"laat bank stoppen met hypotheekadvies"

"Laat banken stoppen met het geven van advies en zich richten op het fabriceren van hypotheekproducten." Dit schrijft Menno Luiten, manager distributie...

Hypotheekadviseur toont te weinig initiatief

Hypotheekadviseur toont te weinig initiatief

Hypotheekadviseurs leveren vaak minder nazorg dan huiseigenaren willen en verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim 1.600 leden.  ...

Afm: "kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit"

Afm: "kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit"

Kosten én kwaliteit zijn belangrijk bij de keuze van het juiste hypotheekadvies. Dat houdt de AFM de consument nog eens voor.   De AFM: "In onze...

Legal & General doet zelf niet aan execution only

Legal & General doet zelf niet aan execution only

Legal & General handhaaft haar beleid om zelf geen execution only aan te bieden. Dat schrijft de levensverzekeraar in het persbericht over de erfrente die hij...

Ruim kwart hypotheeksluiters weet niet goed hoe adviseur wordt beloond

Ruim kwart hypotheeksluiters weet niet goed hoe adviseur wordt beloond

Nog steeds weet ruim een kwart van de hypotheeksluiters (27 procent) niet goed hoe de adviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de 'Consumentenmonitor Voorjaar 2014...

Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog...

Afm-medewerker pleit voor aanpassing toets execution only

Afm-medewerker pleit voor aanpassing toets execution only

In een Ruben Cox (in het dagelijks leven toezichthouder bij de AFM) pleit in een ingezonden brief in het FD op persoonlijke titel voor aanpassing van de kennistoets...

Inhoud nieuwe vvp: themanummer Hypotheken

Inhoud nieuwe vvp: themanummer Hypotheken

'Klant klaar voor online hypotheekadvies.' Dat zegt directeur Olivier Tardieu van eyeOpen in de nieuwe VVP, een themanummer over Hypotheken. De verdere inhoud:   -...