84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Christian Bouter 2020

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit. Uit de analyse blijkt tevens dat er separaat van de reguliere uitleg over nazorg in 42,5 procent van de klantcontacten gesproken wordt over een service-abonnement. Opvallend daarbij is dat adviesketens het service-abonnement vaker (44,8 procent) met klanten bespreken. Echter blijkt ook dat gemiddeld meer klanten van adviesketens (85,4 procent) geen service-abonnement afsluiten. Verder is onderzocht of er verschillen zijn tussen consumenten in de Randstad en de provincie. Daaruit blijkt dat klanten van financieel adviseurs in de Randstad (87,1 procent) de minste belangstelling hebben voor het afsluiten van een service-abonnement.

Aanleiding voor het onderzoek was de berichtgeving in verschillende media (oktober 2021) over de relevantie van service-abonnementen aangeboden door financieel adviseurs.

Kritisch

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl: “De resultaten van dit onafhankelijke onderzoek tonen aan dat service-abonnementen als aanvullende nazorg dienst gemiddeld bij vier op de tien klanten van financieel adviseurs wordt besproken. Consumenten lijken daarbij kritisch te zijn op het aanbod van hun financieel adviseur aangezien gemiddeld 30 procent van deze klanten daadwerkelijk een service-abonnement heeft afgesloten.

“Uit eerder onderzoek van de AFM is gebleken dat het merendeel van de financiële dienstverleners op een goede manier omgaat met het aanbieden van service-abonnementen. Uit de evaluatie van het provisieverbod, die in opdracht van het ministerie van Financiën is uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet gemakkelijk accepteren dat ze moeten betalen voor nazorg. De resultaten uit het onderzoek van Advieskeuze.nl lijken deze conclusies te bevestigen.”

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Aegon is onder consumenten de meest populaire hypotheekaanbieder in het tweede kwartaal van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 8.240 consumenten....

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.000 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat de meeste huizenbezitters financieel niet geraakt zijn door de Coronacrisis....

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

De belangrijkste onderwerpen bij de politieke keuze van woonconsumenten zijn: werk, inkomen en economie (39,3%) duurzaamheid, klimaat en milieu (17,1%) en volksgezondheid...

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Consumenten willen in 2021 als eerste besparen op hun energierekening (34,3 procent). Daarna volgen besparingen op verzekeringen (16,5 procent) en hypotheek- of...

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

De vestigingen van Veldsink Advies hebben gezamenlijk de mijlpaal van 10.000 goedgekeurde reviews behaald op Advieskeuze.nl. Volgens Advieskeuze is Veldsink Advies...

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

ARAG een samenwerking aangegaan met Advieskeuze.nl. Frank Rensen, manager Commercie bij ARAG: “Om klanten beter te helpen bij de keuze van een onafhankelijk...

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Twee op de drie consumenten wil in de toekomst een videogesprek met een dienstverlener, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder ruim 5.000 consumenten. Van...

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Iets meer dan de helft van de consumenten gaat naar de hypotheek en verzekering kijken als er iets ingrijpends is gebeurd, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...