Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Ellen Hensbergen 2022 MUNT Hypotheken

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder meer dan honderd hypotheekadviseurs tijdens een webinar van MUNT Hypotheken. Slechts acht procent van het intermediair geeft aan dat zij helemaal nooit tijd besteden aan bestaande relaties. 

Negentien procent van de adviseurs spreekt maandelijks met bestaande relaties. 35 procent besteedt iedere week tijd en aandacht aan beheerszaken.

Adviseurs geven verder aan dat de meest gehoorde wens in hun praktijk niet langer ‘verhuizen’ is, maar dat ‘verbouwingen’ de boventoon voeren; 46 procent van de hypotheekadviseurs geeft aan dat verbouwing het favoriete onderwerp van gesprek is. Toch geeft ook een best groot aandeel (37 procent) aan dat verhuizen nog steeds nummer één wens onder klanten is. Zestien procent laat weten dat mensen momenteel juist aankloppen voor lagere maandlasten en consumptieve opnames. 

Nieuwe kansen 

Directeur van MUNT Hypotheken Ellen Hensbergen: “Het is nog onduidelijk waar klant- en adviseur zich de komende tijd op gaan en moeten focussen, nu duidelijk is dat oversluitingen door de lage rente nauwelijks meer plaatsvinden. Huizenprijzen van bestaande bouw dalen in tegenstelling tot nieuwbouw momenteel sneller. Daarnaast worden alternatieve woonvormen zoals houten huizen steeds aantrekkelijker. Het is goed mogelijk dat adviseurs zich, naast actief beheer van hun portefeuille, ook wat meer gaan toeleggen op dit soort alternatieven. 

“Verder is het bijzonder interessant wat er nu allemaal op het gebied van nieuwbouw gebeurt. Er ligt een opgave om meer te bouwen maar maatschappelijk en politiek is momenteel boeiend of er meer projecten van de grond komen en afgerond kunnen worden. Ook daar kunnen adviseurs hopelijk snel mee aan de gang maar dat hangt onder andere af van een uitspraak van de hoge raad over het stikstofdossier.” 

Reactie toevoegen

 
Meer over
In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Huishoudens onderschatten consequenties BKR-schuld

Huishoudens onderschatten consequenties BKR-schuld

Weinig mensen zijn op de hoogte van het effect van schulden op de hypotheek. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van MUNT Hypotheken onder ruim duizend Nederlanders...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Hypotheekmarkt: oversluiters trekken zich terug

Hypotheekmarkt: oversluiters trekken zich terug

Met name de oversluiters, aldus HDN, trekken zich terug uit de hypotheekmarkt; de niet-kopersmarkt is 31,9 procent  gedaald ten opzichte van het derde kwartaal...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...