Brand New Day: vrouwen lopen pensioenachterstand in

Stefanie van Rootselaar 2024

"Er zijn positieve signalen dat vrouwen steeds vaker in actie komen om de pensioenachterstand in te lopen", zo blijkt uit een enquête van Dynata in opdracht van Brand New Day onder 1230 mensen.

"Vrouwen zijn zich bewuster van de pensioenkloof, vrezen dat ze hun huidige levensstandaard na pensioendatum niet kunnen voortzetten en willen actie ondernemen. Een derde van de vrouwen geeft hierin aan dat ze in 2024 meer geld voor hun pensioen opzij gaan zetten, stelt Stefanie van Rootselaar, hoofd communicatie van Brand New Day. “Het grotere pensioenbewustzijn zien we terug in ons klantenbestand; het percentage vrouwen is gegroeid van 24 procent in 2019 naar 36 procent in 2023.”

Uit het onderzoek blijkt dat de pensioenzorgen in het algemeen toenemen. Bijna de helft van de vrouwen (46%) denkt niet dat ze hun huidige levensstijl kunnen voortzetten tijdens hun pensioenperiode. De meeste vrouwen geven aan dat ze in de afgelopen jaren bewuster bezig zijn geweest met de opbouw van hun pensioen.

Veel Nederlanders willen in 2024 meer geld opzijzetten dan in 2023, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt voor 44% van de vrouwen en 44% van de mannen. Het verhogen van het pensioen blijkt daarbij de belangrijkste overweging voor zowel mannen (38%) als vrouwen (32%).

Vrouwen die nu al extra geld opzijzetten voor hun pensioen doen dat in 47% van de gevallen omdat ze denken anders niet genoeg pensioeninkomen te hebben, 27% geeft aan dat ze eerder met pensioen willen dan de AOW-leeftijd.

Vrouwen overtreffen mannen qua voornemen om een algemene financiële buffer op te bouwen:  66% zet hiervoor geld opzij, tegen 55% van de mannen. De energiecrisis en de hoge inflatie in 2023 hebben wel sporen nagelaten. Vooral vrouwen hebben economische pijn gevoeld. Zo zegt 29% dat ze minder geld opzij hebben kunnen zetten wegens de gestegen prijzen, tegen 21% bij de mannen. Aan de andere kant zegt de helft van de vrouwen dat de gestegen prijzen wel een reden waren om bewuster bezig zijn om een buffer voor de toekomst op te bouwen.

Toch zal de pensioenkloof niet stel verdwenen zijn. Qua aanvullend pensioen (met belastingvoordeel) kunnen vrouwen nog een flinke slag maken. Slechts 18% van de vrouwen geeft in de enquête aan van deze mogelijkheid gebruik te maken, tegen 31% bij de mannen. Bij zelf sparen/beleggen houden vrouwen (36%) en mannen (38%) elkaar in evenwicht. 38% van de vrouwen bouwt via een werkgever pensioen op, tegen 45% bij de mannen.

 

Reactie toevoegen

 
Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...