Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

ABN AMRO brief

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro.

"Nu ben ik boos. Eerst ING die een oud vrouwtje een verkort linkje stuurt in een sms. De vrouw zei: 'Daar trap ik niet in, want ik heb het boek 'Komt een vrouw bij de h@cker' gelezen (boek van Maria Genova, red). De Link was trouwens echt van ING, maar heel alert van die vrouw!"

Volgens Genova lijkt ABN-Amro een stapje verder te gaan. "Brief met QR-code en ook nog bit.ly. Laatst raakte een klant van ABN op deze manier 233.000 euro kwijt. De banken werken het zelf in de hand. Het is een echte brief van de bank en drie maal raden naar welke site de QR-code en de link verwijzen: naar de site Closealert: https://lnkd.in/diYHa8j8. Closealert?? Hoe moet de gewone burger snappen of dat wel of niet veilig is?? De volgende keer is het van een hacker en word je bankrekening leeggeplunderd," aldus Genova die in de VVP Special Cyber van vorig jaar in een artikel inzicht gaf hoe je je organisatie tegen hackers kunt wapenen.

Genova vraagt zich naar aanleiding van reacties op LinkedIn ook af hoe je vaststelt dat zo’n brief inderdaad van ABN Amro is. "Het logo klopt, de gegevens van de ontvanger kloppen, taalgebruik is foutloos en ze verwijzen je naar een vreemde site. (...) Maar in theorie kan een boef deze gegevens ook achterhalen, want KvK verkoopt ze. En een echte brief namaken is ook niet al te moeilijk."

Volgens Genova lijkt de informatie relevant voor klanten, dus de kans dat zo'n brief wordt gelezen is vrij groot.  "En vergeet niet de 2 miljoen Nederlandse laaggeletterden die ook grammaticale fouten in het Nederlands niet herkennen."

 Of de brief nou echt is of niet, is niet eens heel relevant. Wel relevant is dat het steeds lastiger is voor mensen om nep van echt te onderscheiden. Om die verantwoordelijkheid alleen bij de consument te leggen, is in ieder geval niet correct.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Lilian Haak - Fractievoorzitter WijApeldoorn 4 november 2021

Geheel juist wat Maria Genova hier stelt. Een veilige digitale samenleving komt van twee kanten. Via bewustwording zijn wij via vele wegen bezig om mensen alert te maken op digitale risico’s. Als bewustwordingscampagne zou ik deze brief nog kunnen billijken, maar zeker niet als serieuze communicatie. De vraag is of de ABN-AMRO hier van leert, het bericht hier en op LinkedIn in wordt door mensen uit de branche gelezen, maar ook door de juiste? Ik hoop het, maar spreek toch de verwachting uit dat dit niet de laatste ondoordachte actie van een bank is….

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Perfect Day voorziet meer cyberaanvallen via ketenpartners

Perfect Day voorziet meer cyberaanvallen via ketenpartners

Phishing e-mails worden nog lastiger te onderscheiden en meer cyberaanvallen via ketenpartners. Dat zijn enkele van de trends die Perfect Day ziet op cybervlak....

Waar blijft de Bitcoin-polis?!

Waar blijft de Bitcoin-polis?!

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Cryptogeld rukt op. Maar waar blijft de Bitcoin-polis?! Of is zo’n verzekering misschien helemaal niet zo’n goed idee?...

Adviesalerts! Cyber

Adviesalerts! Cyber

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke ontwikkelingen zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP praat u bij middels een aantal adviesalerts! Het...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...