Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

ABN AMRO brief

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro.

"Nu ben ik boos. Eerst ING die een oud vrouwtje een verkort linkje stuurt in een sms. De vrouw zei: 'Daar trap ik niet in, want ik heb het boek 'Komt een vrouw bij de h@cker' gelezen (boek van Maria Genova, red). De Link was trouwens echt van ING, maar heel alert van die vrouw!"

Volgens Genova lijkt ABN-Amro een stapje verder te gaan. "Brief met QR-code en ook nog bit.ly. Laatst raakte een klant van ABN op deze manier 233.000 euro kwijt. De banken werken het zelf in de hand. Het is een echte brief van de bank en drie maal raden naar welke site de QR-code en de link verwijzen: naar de site Closealert: https://lnkd.in/diYHa8j8. Closealert?? Hoe moet de gewone burger snappen of dat wel of niet veilig is?? De volgende keer is het van een hacker en word je bankrekening leeggeplunderd," aldus Genova die in de VVP Special Cyber van vorig jaar in een artikel inzicht gaf hoe je je organisatie tegen hackers kunt wapenen.

Genova vraagt zich naar aanleiding van reacties op LinkedIn ook af hoe je vaststelt dat zo’n brief inderdaad van ABN Amro is. "Het logo klopt, de gegevens van de ontvanger kloppen, taalgebruik is foutloos en ze verwijzen je naar een vreemde site. (...) Maar in theorie kan een boef deze gegevens ook achterhalen, want KvK verkoopt ze. En een echte brief namaken is ook niet al te moeilijk."

Volgens Genova lijkt de informatie relevant voor klanten, dus de kans dat zo'n brief wordt gelezen is vrij groot.  "En vergeet niet de 2 miljoen Nederlandse laaggeletterden die ook grammaticale fouten in het Nederlands niet herkennen."

 Of de brief nou echt is of niet, is niet eens heel relevant. Wel relevant is dat het steeds lastiger is voor mensen om nep van echt te onderscheiden. Om die verantwoordelijkheid alleen bij de consument te leggen, is in ieder geval niet correct.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Lilian Haak - Fractievoorzitter WijApeldoorn 4 november 2021

Geheel juist wat Maria Genova hier stelt. Een veilige digitale samenleving komt van twee kanten. Via bewustwording zijn wij via vele wegen bezig om mensen alert te maken op digitale risico’s. Als bewustwordingscampagne zou ik deze brief nog kunnen billijken, maar zeker niet als serieuze communicatie. De vraag is of de ABN-AMRO hier van leert, het bericht hier en op LinkedIn in wordt door mensen uit de branche gelezen, maar ook door de juiste? Ik hoop het, maar spreek toch de verwachting uit dat dit niet de laatste ondoordachte actie van een bank is….

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro marktleider hypotheken

ABN Amro claimt het marktleiderschap bij hypotheken in Nederland. De bank bij de presentatie van de Q2-cijfers: “Ons marktaandeel in hypotheken verbeterde...