Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ron van Kesteren 2020

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie over uitsluitingen prominenter op de website plaatsen. Een derde van de keurmerkhouders heeft onvoldoende regelmaat en herhaling in de taaltrainingen voor medewerkers met klantcontact. Dit zijn enkele van de conclusies in het onderzoek van de Stichting toetsing verzekeraars naar informatieverstrekking door keurmerkhouders.

Stichtingsdirecteur Ron van Kesteren ziet vooral een positieve trend: “Na tien jaar Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoren veel keurmerkhouders goed op het verstrekken van duidelijke en goed vindbare informatie naar hun klanten bij het afsluiten van een verzekering. Keurmerkhouders hebben een goed beeld van alle communicatie-uitingen die bij het afsluiten relevant zijn voor de klant en herzien deze uitingen regelmatig. De productinformatie is goed vindbaar op de website en over het algemeen duidelijk geformuleerd. Resultaat van het onderzoek is dat we alle keurmerkhouders individuele adviezen hebben gegeven hoe ze de informatieverstrekking aan klanten verder kunnen verbeteren."

Gemiddeld scoren de 25 getoetste keurmerkhouders 4,1 uit 5 punten. Op de eerste plaats van de benchmark staat DAS met de maximale score over vier onderdelen van 5 punten. Op een gedeelde tweede plaats staan ABN Amro Verzekeringen, Ohra en Pro Life met een gemiddelde totaalscore van 4,9. De vijf grootste verzekeraars doen standaard mee aan het thema-onderzoek Informatieverstrekking. Hun scores zijn openbaar en te bekijken op www.keurmerkverzekeraars.nl/scores. Hier staan bovendien de scores van de andere keurmerkhouders die deze informatie openbaar willen maken.

Het thema-onderzoek Informatieverstrekking is het derde en laatste onderzoek dat valt onder de samenwerkingsovereenkomst die AFM, Stv en Verbond van Verzekeraars per 1 januari 2018 hebben gesloten.

Keurmerk houdt op te bestaan

De Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft in juni van dit jaar het doorontwikkelde en geactualiseerde stelsel voor de zelfregulering goedgekeurd. In dit nieuwe stelsel is het voor elke verzekeraar in een oogopslag helder welke zelfregulering er wanneer en op welke wijze door Stv wordt getoetst. Dit betekent ook dat Stv besloten heeft dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, als logisch gevolg van de doorontwikkeling, in zijn huidige vorm komt te vervallen. Verzekeraars hebben nog steeds de keuze om extra te investeren in deze voor de klant belangrijke aandachtsgebieden. Naast het doorontwikkelde zelfreguleringskader biedt Stv ook zogeheten ‘Modules kwaliteitsverbetering’ aan. Dit zijn vrijwillige modules, aanvullend op de onderzoeken naar de naleving van de Kerncodes Klantbelang. Het helpt verzekeraars de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren zoals tot nu toe via het vrijwillige Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Stv reikt eerste Gouden Oor Erkenning uit

Stv reikt eerste Gouden Oor Erkenning uit

Directeur Ron van Kesteren van de Stichting toetsing verzekeraars reikte woensdag voor het eerst een Gouden Oor Erkenning uit. NV Schadeverzekering Metaal en Technische...

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft in het thema-onderzoek naar het proces van medische acceptatie van de stichting Toetsing Verzekeraars de maximale score van 5 punten behaald Op...

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

"Wij zijn nog niet vaak tegengekomen dat keurmerkhouders klanttevredenheid over de klachtafhandeling onderzoeken." Dat schrijft de Stichting toetsing verzekeraars...

Stv onderzoekt informatieverstrekking verzekeraars

Stv onderzoekt informatieverstrekking verzekeraars

In 2019 start de Stichting toetsing verzekeraars twee nieuwe onderzoeken op. De stichting, uitvoerder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren: "Voor de zomer zullen...

Transparantie over afschrijving laat te wensen over

Transparantie over afschrijving laat te wensen over

Slechts de helft van de keurmerkhouders die inboedel- of reisverzekeringen aanbieden, geeft duidelijke en goed vindbare informatie over afschrijvingslijsten. Dit...

FBTO meest klantgerichte verzekeraar

FBTO meest klantgerichte verzekeraar

Elf keurmerkhouders zijn tijdens een bijeenkomst van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren in het zonnetje gezet. Zij hebben de afgelopen drie jaar niet alleen bewezen...

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"

Keurmerkhouders verbeteren de dienstverlening aan de klant continu, zo blijkt uit het thema-onderzoek Kwaliteitsverbetering van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Directeur...

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. beëindigt per 1 januari 2018 de deelname aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. A.s.r. kiest voor eigen onderzoek. A.s.r. zegt ervoor te kiezen om...

Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars. Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk...

OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als houder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. De nieuwsbrief van de Stichting toetsing verzekeraars leest: "OOM heeft aangegeven dat...