Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ron van Kesteren 2020

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie over uitsluitingen prominenter op de website plaatsen. Een derde van de keurmerkhouders heeft onvoldoende regelmaat en herhaling in de taaltrainingen voor medewerkers met klantcontact. Dit zijn enkele van de conclusies in het onderzoek van de Stichting toetsing verzekeraars naar informatieverstrekking door keurmerkhouders.

Stichtingsdirecteur Ron van Kesteren ziet vooral een positieve trend: “Na tien jaar Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoren veel keurmerkhouders goed op het verstrekken van duidelijke en goed vindbare informatie naar hun klanten bij het afsluiten van een verzekering. Keurmerkhouders hebben een goed beeld van alle communicatie-uitingen die bij het afsluiten relevant zijn voor de klant en herzien deze uitingen regelmatig. De productinformatie is goed vindbaar op de website en over het algemeen duidelijk geformuleerd. Resultaat van het onderzoek is dat we alle keurmerkhouders individuele adviezen hebben gegeven hoe ze de informatieverstrekking aan klanten verder kunnen verbeteren."

Gemiddeld scoren de 25 getoetste keurmerkhouders 4,1 uit 5 punten. Op de eerste plaats van de benchmark staat DAS met de maximale score over vier onderdelen van 5 punten. Op een gedeelde tweede plaats staan ABN Amro Verzekeringen, Ohra en Pro Life met een gemiddelde totaalscore van 4,9. De vijf grootste verzekeraars doen standaard mee aan het thema-onderzoek Informatieverstrekking. Hun scores zijn openbaar en te bekijken op www.keurmerkverzekeraars.nl/scores. Hier staan bovendien de scores van de andere keurmerkhouders die deze informatie openbaar willen maken.

Het thema-onderzoek Informatieverstrekking is het derde en laatste onderzoek dat valt onder de samenwerkingsovereenkomst die AFM, Stv en Verbond van Verzekeraars per 1 januari 2018 hebben gesloten.

Keurmerk houdt op te bestaan

De Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft in juni van dit jaar het doorontwikkelde en geactualiseerde stelsel voor de zelfregulering goedgekeurd. In dit nieuwe stelsel is het voor elke verzekeraar in een oogopslag helder welke zelfregulering er wanneer en op welke wijze door Stv wordt getoetst. Dit betekent ook dat Stv besloten heeft dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, als logisch gevolg van de doorontwikkeling, in zijn huidige vorm komt te vervallen. Verzekeraars hebben nog steeds de keuze om extra te investeren in deze voor de klant belangrijke aandachtsgebieden. Naast het doorontwikkelde zelfreguleringskader biedt Stv ook zogeheten ‘Modules kwaliteitsverbetering’ aan. Dit zijn vrijwillige modules, aanvullend op de onderzoeken naar de naleving van de Kerncodes Klantbelang. Het helpt verzekeraars de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren zoals tot nu toe via het vrijwillige Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Verzekeraars hebben nog een inhaalslag te maken als het gaat om hun communicatie-uitingen richting klant. Dit blijkt uit het halfjaarsoverzicht van het Keurmerk...

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Tijdens het seminar Klantgericht Verzekeren stond de nieuwe thematische beoordelingsmethode die in januari 2015 ingaat centraal. Vanaf januari 2015 start het Keurmerk...

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

De AFM heeft de samenwerking met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bekrachtigd. Op termijn zal het toezicht op de keurmerkverzekeraars meer op afstand komen te...

Keurmerk start themagerichte controle

Keurmerk start themagerichte controle

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gaat vanaf januari 2015 van start met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen. Het Keurmerk stelt jaarlijks enkele...

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela mag ook de komende twee jaar van de Stichting toetsing verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voeren. Directeur Ron van Kesteren van de Stichting...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

De Stichting Toetsing Verzekeraars heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren toegekend aan Nationale-Nederlanden. Sander Kernkamp, ceo Schade & Inkomen: “Wij...

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

NV Schadeverzekering Metaal en Technische Bedrijfstakken heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren behaald. Deze arbeidsongeschiktheidsverzekeraar is voor werknemers...

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Marktonderzoeksbureau Ipsos gaat vanaf 1 april de mystery calling en mailing verzorgen voor het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. "Omdat we niet tevreden waren...

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Uitvaartverzekeraar Nuvema (onderdeel Conservatrix Groep) is geschrokken van de pijnlijke spelfout op de website UitvaartverzekeringUitleg.nl waar VVP vanmorgen...