Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ron van Kesteren 2020

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie over uitsluitingen prominenter op de website plaatsen. Een derde van de keurmerkhouders heeft onvoldoende regelmaat en herhaling in de taaltrainingen voor medewerkers met klantcontact. Dit zijn enkele van de conclusies in het onderzoek van de Stichting toetsing verzekeraars naar informatieverstrekking door keurmerkhouders.

Stichtingsdirecteur Ron van Kesteren ziet vooral een positieve trend: “Na tien jaar Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoren veel keurmerkhouders goed op het verstrekken van duidelijke en goed vindbare informatie naar hun klanten bij het afsluiten van een verzekering. Keurmerkhouders hebben een goed beeld van alle communicatie-uitingen die bij het afsluiten relevant zijn voor de klant en herzien deze uitingen regelmatig. De productinformatie is goed vindbaar op de website en over het algemeen duidelijk geformuleerd. Resultaat van het onderzoek is dat we alle keurmerkhouders individuele adviezen hebben gegeven hoe ze de informatieverstrekking aan klanten verder kunnen verbeteren."

Gemiddeld scoren de 25 getoetste keurmerkhouders 4,1 uit 5 punten. Op de eerste plaats van de benchmark staat DAS met de maximale score over vier onderdelen van 5 punten. Op een gedeelde tweede plaats staan ABN Amro Verzekeringen, Ohra en Pro Life met een gemiddelde totaalscore van 4,9. De vijf grootste verzekeraars doen standaard mee aan het thema-onderzoek Informatieverstrekking. Hun scores zijn openbaar en te bekijken op www.keurmerkverzekeraars.nl/scores. Hier staan bovendien de scores van de andere keurmerkhouders die deze informatie openbaar willen maken.

Het thema-onderzoek Informatieverstrekking is het derde en laatste onderzoek dat valt onder de samenwerkingsovereenkomst die AFM, Stv en Verbond van Verzekeraars per 1 januari 2018 hebben gesloten.

Keurmerk houdt op te bestaan

De Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft in juni van dit jaar het doorontwikkelde en geactualiseerde stelsel voor de zelfregulering goedgekeurd. In dit nieuwe stelsel is het voor elke verzekeraar in een oogopslag helder welke zelfregulering er wanneer en op welke wijze door Stv wordt getoetst. Dit betekent ook dat Stv besloten heeft dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, als logisch gevolg van de doorontwikkeling, in zijn huidige vorm komt te vervallen. Verzekeraars hebben nog steeds de keuze om extra te investeren in deze voor de klant belangrijke aandachtsgebieden. Naast het doorontwikkelde zelfreguleringskader biedt Stv ook zogeheten ‘Modules kwaliteitsverbetering’ aan. Dit zijn vrijwillige modules, aanvullend op de onderzoeken naar de naleving van de Kerncodes Klantbelang. Het helpt verzekeraars de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren zoals tot nu toe via het vrijwillige Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Verzekeraars houden zich goed aan de 68 gedragscodes, convenanten en bedrijfsregelingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld, zo blijkt uit onderzoek...

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

"Alle zeventien getoetste keurmerkhouders zijn goed door de beoordeling gekomen. Wel valt het ons op dat verzekeraars zich niet altijd voldoende in de klant...

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

CED heeft zich laten toetsen door de Stichting toetsing verzekeraars die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uitgeeft. Dit met positief resultaat. Ron van Kesteren,...

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Per 1 september is Bovemij gestopt met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voor haar Bovag Autoverzekering. Het afgelopen jaar heeft Bovemij zijn business...

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Ensupport, een volle dochter van Nedasco, heeft opnieuw aangetoond dat het voldoet aan alle eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Ensupport voert het keurmerk...

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

Volgens recent onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is er een gat tussen het klachtenbeleid van verzekeraars en de uitvoering. "Het wordt...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken....

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is op zoek naar nieuwe leden van het consumentenpanel. Het panel helpt het keurmerk om de begrijpelijkheid en vindbaarheid van...

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat dit jaar de klachtenbehandeling van de zes grote verzekeraars toetsen. De Stv werkt hierbij samen met de AFM in het...