Helft verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor verzekeringskaart bedoeld is

Ron van Kesteren 2020

Ongeveer de helft van de verzekeraars maakt onvoldoende duidelijk waarvoor de verzekeringskaart bedoeld is en een derde van de keurmerkhouders kan de informatie over uitsluitingen prominenter op de website plaatsen. Een derde van de keurmerkhouders heeft onvoldoende regelmaat en herhaling in de taaltrainingen voor medewerkers met klantcontact. Dit zijn enkele van de conclusies in het onderzoek van de Stichting toetsing verzekeraars naar informatieverstrekking door keurmerkhouders.

Stichtingsdirecteur Ron van Kesteren ziet vooral een positieve trend: “Na tien jaar Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoren veel keurmerkhouders goed op het verstrekken van duidelijke en goed vindbare informatie naar hun klanten bij het afsluiten van een verzekering. Keurmerkhouders hebben een goed beeld van alle communicatie-uitingen die bij het afsluiten relevant zijn voor de klant en herzien deze uitingen regelmatig. De productinformatie is goed vindbaar op de website en over het algemeen duidelijk geformuleerd. Resultaat van het onderzoek is dat we alle keurmerkhouders individuele adviezen hebben gegeven hoe ze de informatieverstrekking aan klanten verder kunnen verbeteren."

Gemiddeld scoren de 25 getoetste keurmerkhouders 4,1 uit 5 punten. Op de eerste plaats van de benchmark staat DAS met de maximale score over vier onderdelen van 5 punten. Op een gedeelde tweede plaats staan ABN Amro Verzekeringen, Ohra en Pro Life met een gemiddelde totaalscore van 4,9. De vijf grootste verzekeraars doen standaard mee aan het thema-onderzoek Informatieverstrekking. Hun scores zijn openbaar en te bekijken op www.keurmerkverzekeraars.nl/scores. Hier staan bovendien de scores van de andere keurmerkhouders die deze informatie openbaar willen maken.

Het thema-onderzoek Informatieverstrekking is het derde en laatste onderzoek dat valt onder de samenwerkingsovereenkomst die AFM, Stv en Verbond van Verzekeraars per 1 januari 2018 hebben gesloten.

Keurmerk houdt op te bestaan

De Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars heeft in juni van dit jaar het doorontwikkelde en geactualiseerde stelsel voor de zelfregulering goedgekeurd. In dit nieuwe stelsel is het voor elke verzekeraar in een oogopslag helder welke zelfregulering er wanneer en op welke wijze door Stv wordt getoetst. Dit betekent ook dat Stv besloten heeft dat het Keurmerk Klantgericht Verzekeren, als logisch gevolg van de doorontwikkeling, in zijn huidige vorm komt te vervallen. Verzekeraars hebben nog steeds de keuze om extra te investeren in deze voor de klant belangrijke aandachtsgebieden. Naast het doorontwikkelde zelfreguleringskader biedt Stv ook zogeheten ‘Modules kwaliteitsverbetering’ aan. Dit zijn vrijwillige modules, aanvullend op de onderzoeken naar de naleving van de Kerncodes Klantbelang. Het helpt verzekeraars de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren zoals tot nu toe via het vrijwillige Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Volgens Stichting Odin, die elk jaar een analyse maakt van alle klachtenraportages van een aantal verzekeraars, neemt het aantal klachten fors toe. De klachtenrapportage...

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

“Zorg ervoor dat het Keurmerk de komende jaren een heel belangrijke rol blijft spelen in het verbeterproces van de dienstverlening van verzekeraars en dus...

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco ontwikkelt een nieuwe dienst die adviseurs werkzaamheden uit handen neemt en tegelijkertijd het rendement verhoogt. Om de kwaliteit van deze dienst te garanderen...

Samenwerking AFM en Stichting toetsing verzekeraars

Samenwerking AFM en Stichting toetsing verzekeraars

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) en de AFM gaan voor de eerste keer samenwerken bij een onderzoek. De bedoeling is om waar mogelijk overlap te beperken tussen...

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

De Stichitng toetsing verzekeraars heeft de keurmerken ingetrokken van Agis en TakeCareNow!. De stichting zegt dit besloten te hebben nadat bij een herbeoordeling...

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

ZLM Verzekeringen is naar eigen zeggen als eerste verzekeraar in Nederland beoordeeld op basis van de aangescherpte keurmerknormen die gelden vanaf 2013. Uitkomst...

Asr-labels verliezen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Asr-labels verliezen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

De uitvaartlabels van ASR Levensverzekering (Ardanta en Onderlingehulp) mogen het Keurmerk Klantgericht Verzekeren niet meer voeren. Dit nadat de Stichting toetsing...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft deze week advertenties geplaatst in het Vereniging Eigen Huis Magazine en in het blad Onze Taal om deelnemers te werven...

Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Uit het jaarverslag van de stichting Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat niet alle verzekeraars vlekkeloos de keuringen doorlopen. Vooral de eerste periodieke...

Nieuwe voorziter commissie van advies stv

Nieuwe voorziter commissie van advies stv

De Stichting toetsing verzekeraars krijgt per 1 maart 2013 een nieuwe voorzitter van de commissie van advies. De nieuwe voorzitter van de commissie, die het bestuur...