Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro stopt hypotheekadvies en als consument zelf sluiten van de hypotheek in één dienstverleningsdocument. Dat is verwarrend.

Het dvd van ABN Amro biedt op de eerste pagina de informatie die hoort bij een adviestraject. Pas op pagina 2 wordt de consument erop gewezen dat hij ook zelf de hypotheek kan sluiten zonder advies. Vervolgens gaat het weer verder met informatie over het adviestraject. Aan het eind, onder het kopje 'Kosten: hoeveel betaalt u?', komt de hypotheek zonder advies pas weer aan de orde. MoneYou en Bank of Scotland, erkende online hypotheekaanbieders, hebben hun dvd's wél toegespitst. Daardoor zijn ze duidelijker; op geen enkel moment kan de consument gaan denken dat hij advies krijgt.

Opmerkelijk is dat MoneYou in zijn dvd niet wijst op de verplichting om als kandidaat doe-het-zelf-klant een kennis- en ervaringstoets af te leggen. Bank of Scotland en ABN Amro doen dat wel.

Overigens loont het voor de consument om de dvd's naast elkaar te leggen, want bij MoneYou en Bank of Scotland is de klant 300 euro kwijt tegen 850 bij ABN Amro.

Overigens kun je je natuurlijk afvragen of een bank werkelijk hypotheekadvies geeft als ze alleen haar eigen product aanprijst, maar dat is even een andere discussie.

Reactie toevoegen

 
"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...

Online klant wil snelheid en gemak

Online klant wil snelheid en gemak

Uit een analyse van 1.400 reviews van de winnaars van een Beste Service Award blijkt dat snelheid en het geboden gemak door technologie van groot belang is voor...

Online media: zit er bovenop!

Online media: zit er bovenop!

"Veel posts over zorgverzekeraars hebben een negatief sentiment. Mocht er commotie ontstaan, reageer dan direct en doordacht, zoals Zilveren Kruis en Ohra deden....

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Bijna een kwart (24,6 procent) van de klanten van bijBouwe ziet af van een hypotheekadvies en sluit zelf een hypotheek af. Dit constateert de online hypotheekverstrekker...

Is uw dvd nog actueel?

Is uw dvd nog actueel?

De AFM heeft de benchmark van de DVD-generator geüpdatet. Hierdoor moeten financiële dienstverleners mogelijk hun Dienstverleningsdocument (DVD) aanpassen.  ...

Franchiseformule finzie uit startblokken

Franchiseformule finzie uit startblokken

Niet 'Julia' maar 'Finzie' is de naam van de nieuwe franchiseformule van Romeo Financiële Diensten. Doel is consumenten beter en voordeliger te bedienen vanuit...

"Ipad-generatie wil hypotheek online kunnen afsluiten"

"Ipad-generatie wil hypotheek online kunnen afsluiten"

Achtentwintig procent van de consumenten denkt dat hypotheekverstrekkers die niet de mogelijkheid bieden van online afsluiten van de hypotheek over een paar jaar...

Rabobank: online extra aflossen op hypotheek

Rabobank: online extra aflossen op hypotheek

Klanten van de Rabobank kunnen vanaf 1 september niet meer extra aflossen via een rekeningnummer van de bank. "Ook verwerken wij vanaf 1 september geen aflossingen...

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter...