ING Intermediair Index: sentiment onder hypotheekadviseurs daalt sterk

Hidde Coebergh 2022

Het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt is sterk gedaald, zo blijkt uit onderzoek van ING onder onafhankelijke hypotheekadviseurs in Nederland. 

De Intermediair Index daalde van 104 naar 79 en staat daarmee voor het eerst sinds de introductie onder de 100 punten. ING drukt het vertrouwen in de hypothekenmarkt uit in een cijfer tussen de 0 en 200, waarbij 100 het neutrale middelpunt is. De forse daling is met name een gevolg van de druk op huizenprijzen en het afnemend aantal afgesloten hypotheken, maar ook vanwege een dalende omzet en de algemene economische situatie. Intermediairs zijn wel positief over het feit dat het minder moeite kost om offertes rond te krijgen. Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen. Driekwart van de adviseurs gaat nu samen met de klant op zoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden. Verder zegt 18 procent van de adviseurs dat 18 procent van hun klanten vanwege de gestegen rente heeft moeten afhaken in de aankoop van een huis. 

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de energielasten van een aan te kopen huis zijn altijd duidelijk voor klant én adviseur. Van de ondervraagde adviseurs neemt 44 procent de energielasten ‘vaak of altijd’ mee in de lastenberekening; een derde (27 procent) doet dit nooit.

“Energieverbruik is het laatste jaar echt een enorm belangrijke factor geworden bij de aankoop van een huis. Het is opmerkelijk dat hier lang niet altijd goed inzicht in is. Meer inzicht in de toekomstige energielasten helpt zowel woningzoekenden als huiseigenaren. De adviseur kan helpen bij het vooraf verkrijgen van dit inzicht, zodat aan de hand van een totaaloverzicht van de woonlasten een gedegen keuze kan worden gemaakt. Natuurlijk hoort ook verduurzaming hierbij als gespreksonderwerp,” aldus Hidde Coebergh, Directeur Wonen bij ING.

Na het afsluiten van de hypotheek hebben de meeste hypotheekadviseurs tussen de één keer per jaar en één keer per twee jaar nog contact met de klant. In de meeste gevallen neemt de hypotheekadviseur het initiatief tot contact (64 procent). Vooral de nazorg op de afgesloten hypotheek wordt veel besproken (64 procent). Daarnaast geeft een meerderheid (52 procdent) aan dat er tijdens dit klantcontact ook duurzaamheidsaanpassingen worden besproken voor de nieuwe woning.

Reactie toevoegen

 
ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid definitief op radar hypotheekadviseur

Duurzaamheid staat definitief op de radar van de hypotheekadviseur. Het onderwerp komt in bijna ieder hypotheekgesprek (84 procent) ter sprake en wordt vaak door...

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

ING Woonbericht: meeste zorg om extreem weer

De grootste zorgen van huizenbezitters hebben te maken met de risico' s van extreem weer. De helft van de starters op de woningmarkt laat gebieden met een hoog omgevingsrisico...

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG starten gezamenlijk de pilot ‘Duurhuur’. Hiermee willen zij huurders met hoge huurlasten...