Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid 2017 (deel logo)

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft grote moeite met de wijze waarop de schade door Anac (All-Finance Nederland Advies-Combinatie) en de door Anac ingeschakelde expert is afgewikkeld. In aanvulling op de getaxeerde schade maakt de consument aanspraak op een vergoeding voor gemist woongenot, onbetaalde kosten van de contra-expert, opgenomen snipperdagen en tijd besteed aan correspondentie.

De consument vordert een vergoeding van 4.050 euro voor gemist woongenot. Volgens de gevolmachtigde bieden de inboedelverzekering en de woonhuisverzekering geen dekking voor gemist woongenot. De commissie is het daarmee eens. Een dergelijke dekking komt niet voor in de verzekeringsvoorwaarden van beide verzekeringen. Alleen al om die reden kan deze vordering van de consument niet worden toegewezen.

De consument vordert ook betaling van 1.258,40 euro aan werkzaamheden van de contra-expert die niet door de gevolmachtigde zijn vergoed. De commissie wijst ook deze vordering af. Dit omdat de contra-expert ook de schade heeft vastgesteld die niet onder de dekking valt. De contra-expert heeft inzichtelijk gemaakt dat het openstaande bedrag van 1.258,40 euro kosten zijn voor werkzaamheden ter vaststelling van de – niet bij de gevolmachtigde verzekerde – schade aan het gebouw. Deze schade is niet gedekt onder de inboedelverzekering en/of de woonhuisverzekering van de consument bij de gevolmachtigde, maar onder de een door de Vereniging van Eigenaren afgesloten opstalverzekering bij een derde partij.

De commissie begrijpt uit de stellingen van de consument dat hij van mening is dat de expert eerder had moeten ontdekken dat alleen het huurdersbelang is verzekerd onder de woonhuisverzekering en dat hij de contra-expert hierop had moeten wijzen. De commissie volgt de consument hierin niet. De expert had geen verplichting om de contra-expert te wijzen op de grenzen van de dekking van de woonhuisverzekering.

Tot slot vordert de consument 2.756 euro voor opgenomen snipperdagen en 1.684 euro voor eigen tijd besteed aan correspondentie. "Het is de vaste lijn in de uitspraken van de commissie dat een vergoeding voor bestede tijd in beginsel niet wordt toegewezen", aldus Kifid. "Men heeft in het maatschappelijk verkeer het een en ander van elkaar te dulden en het oplossen van conflicten kost nu eenmaal tijd, waarvoor ook bepaalde kosten moeten worden gemaakt. En die komen in beginsel niet voor vergoeding in aanmerking. Bestede tijd kan wel tot een vergoeding leiden als de consument aantoont dat hij daadwerkelijk inkomsten heeft gederfd. Maar in dit geval is dat niet komen vast te staan. De consument heeft niet aangetoond dat hij door het opnemen van snipperdagen of besteding van tijd aan correspondentie met de gevolmachtigde betaalde werkzaamheden niet heeft kunnen verrichten en dus inkomsten is misgelopen."

De commissie wijst dus alle vorderingen af. De gevolmachtigde had de consument uit coulance wel een vergoeding van 1.000 euro aangeboden en de commissie gaat ervan uit dat dit aanbod nog steeds geldt.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...