Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Stijgende rente

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft uitgekeerd op basis van de tussen partijen gesloten vaststellingsovereenkomst, onder meer omdat de bank een hogere vergoeding heeft toegezegd.

Consumenten hebben op 23 juli 2009 een doorlopend kredietovereenkomst gesloten met de bank met een kredietlimiet van 25.000 euro en een rente van 8,3% op jaarbasis. De kredietvergoeding wordt van dag tot dag berekend over het uitstaande saldo en kan door Kredietgever, met inachtneming van de krachtens de wet gestelde maxima, worden gewijzigd. Kredietgever zal Cliënt van iedere wijziging schriftelijk in kennis stellen.

Op 1 mei 2020 heeft InterBank de rentewijziging van 10 april 2018 teruggedraaid en gecorrigeerd. Ten gevolge hiervan is een bedrag van 148,39 euro in mindering gebracht op het uitstaande saldo van het krediet. De bank heeft, in navolging van eerdere uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid, een compensatieregeling in het leven geroepen waarbij zij haar klanten compenseert voor teveel betaalde rente op doorlopend krediet. Op 28 mei 2020 hebben partijen in dat kader een vaststellingsovereenkomst gesloten.

Uit hoofde van die vaststellingsovereenkomst hebben de consumenten recht op een vergoeding voor teveel betaalde rente van een bedrag van 3.453,48 euro. De consumenten vorderen terugbetaling van de door hen teveel betaalde kredietvergoeding tot een bedrag van 6.000 euro. De consumenten leggen hieraan het volgende ten grondslag: de vergoeding voor de teveel betaalde rente die de consumenten uit hoofde van de vaststellingsovereenkomst hebben ontvangen is te laag. De consument hebben sinds 2009 al ruim 15.000 euro aan rente betaald, wat zij erg veel vinden. De consumenten moesten op 31 augustus 2020 nog steeds een bedrag van 12.398 euro terugbetalen, wat bijna de helft is van het oorspronkelijke bedrag. De bank heeft de consumenten bovendien toegezegd dat de vergoeding rond de 6.000 euro zou uitkomen, maar deze belofte komen zij nu niet na. Ook na een berekening van een derde kwamen de consumenten uit op een hogere rentevergoeding van rond de 6.000 euro.

Kifid wijst de vordering af. Zo is er geen bewijs te vinden dat de bank een hogere rente zou hebben toegezegd. De bank voert aan dat consumenten al een vergoeding hebben ontvangen van 3.453,48 euro, zodat zij al meer hebben ontvangen dan waarop zij op grond van voornoemde uitspraken recht hebben.  Naar het oordeel van de commissie zijn de berekeningen in lijn met voornoemde uitspraken en hebben de consumenten geen recht op een hogere vergoeding.

"De consumenten stellen dat zij een hoog bedrag aan rente hebben voldaan. Dit is echter het gevolg van de afspraken die tussen partijen zijn gemaakt. Zoals hiervoor reeds is overwogen heeft de bank een berekening van de rentevergoeding overgelegd en daaruit blijkt niet dat de consumenten recht hebben op een hogere vergoeding. Het enkele feit dat de consumenten vinden dat zij al een hoog bedrag aan rente hebben
voldaan, is onvoldoende voor toewijzing van de vordering."

Ook oordeelt Kifid dat de bank de consumenten niet onjuist hebben voorgelicht.

Kifid concludeert dat de consumenten geen recht hebben op een hogere vergoeding en dat de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...