Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. Op advies van Hypotheekshop Hoorn sloot de consument een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppelde beleggingsverzekering over naar een geldlening met een annuïtair deel en een aflossingsvrij deel. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur voldoende tegemoet is gekomen aan de wensen van de consument en dat het advies passend was.

De consument vroeg de hypotheekadviseur in 2013 een voorstel om de maandelijkse hypotheeklasten te verlichten. Hij maakte zich zorgen over de negatief renderende beleggingsverzekering en omdat er niet werd afgelost op de hypotheekschuld. Daarnaast wilde de consument in aanmerking komen voor Nationale Hypotheek Garantie. Rekening houdend met deze wensen deed de hypotheekadviseur een voorstel voor een nieuwe hypothecaire geldlening. De consument tekende hiervoor, waarna de hypotheek werd overgesloten naar een vorm waarbij (deels) wordt afgelost op de uitstaande hypotheeksom en de beleggingsverzekering werd beëindigd. Tevreden was de consument niet, want hij diende een klacht in bij Kifid. Hij stelde dat het adviestraject in 2013 niet heeft geleid tot een passend hypotheekadvies, doordat goedkopere alternatieve hypotheekvormen en deugdelijke berekeningen van alternatieven in het advies ontbraken


Zorgplicht adviseur

De Geschillencommissie staat nadrukkelijk stil bij de vraag of in het kader van de zorgplicht er alternatieve financieringen waren die de hypotheekadviseur had moeten aanbieden. Bij het oversluiten van de hypothecaire geldlening moet de adviseur vanwege de zorgplicht ook onderzoeken of oversluiten in het belang van de consument is. De hypotheekadviseur dient bij de consument informatie in te winnen over zijn kennis en ervaring, wensen, doelen, risicobereidheid en mogelijkheden om te komen tot een passend advies. "Er zijn tal van omstandigheden die meebrengen dat een passend advies niet leidt tot de goedkoopste constructie", meent de Geschillencommissie. "Ter illustratie: een advies dat voldoet aan de wens van ‘allerlaagste maandlasten’ en gepaard gaat met een risicovolle hypotheekconstructie, kan met het oog op leeftijd, doelen en risicobereidheid van een consument juist in het geheel niet-passend zijn."


Geen schade 

In deze specifieke klacht constateert de Geschillencommissie dat de consument het Financieel Adviesrapport kenden, waarin opgenomen de financiële positie, wensen, doelen en risicobereidheid. De adviseur heeft niet alleen berekeningen gemaakt, maar ook de maandlasten en de overige gevolgen inzichtelijk gemaakt. De Geschillencommissie oordeelt dat Hypotheekshop Hoorn heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verlangd. De consument heeft geen schade geleden als gevolg van het handelen van de hypotheekadviseur, aldus de Geschillencommissie.

 

Uitspraak 2017-365

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...