Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid. Op advies van Hypotheekshop Hoorn sloot de consument een aflossingsvrije hypotheek met daaraan gekoppelde beleggingsverzekering over naar een geldlening met een annuïtair deel en een aflossingsvrij deel. De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur voldoende tegemoet is gekomen aan de wensen van de consument en dat het advies passend was.

De consument vroeg de hypotheekadviseur in 2013 een voorstel om de maandelijkse hypotheeklasten te verlichten. Hij maakte zich zorgen over de negatief renderende beleggingsverzekering en omdat er niet werd afgelost op de hypotheekschuld. Daarnaast wilde de consument in aanmerking komen voor Nationale Hypotheek Garantie. Rekening houdend met deze wensen deed de hypotheekadviseur een voorstel voor een nieuwe hypothecaire geldlening. De consument tekende hiervoor, waarna de hypotheek werd overgesloten naar een vorm waarbij (deels) wordt afgelost op de uitstaande hypotheeksom en de beleggingsverzekering werd beëindigd. Tevreden was de consument niet, want hij diende een klacht in bij Kifid. Hij stelde dat het adviestraject in 2013 niet heeft geleid tot een passend hypotheekadvies, doordat goedkopere alternatieve hypotheekvormen en deugdelijke berekeningen van alternatieven in het advies ontbraken


Zorgplicht adviseur

De Geschillencommissie staat nadrukkelijk stil bij de vraag of in het kader van de zorgplicht er alternatieve financieringen waren die de hypotheekadviseur had moeten aanbieden. Bij het oversluiten van de hypothecaire geldlening moet de adviseur vanwege de zorgplicht ook onderzoeken of oversluiten in het belang van de consument is. De hypotheekadviseur dient bij de consument informatie in te winnen over zijn kennis en ervaring, wensen, doelen, risicobereidheid en mogelijkheden om te komen tot een passend advies. "Er zijn tal van omstandigheden die meebrengen dat een passend advies niet leidt tot de goedkoopste constructie", meent de Geschillencommissie. "Ter illustratie: een advies dat voldoet aan de wens van ‘allerlaagste maandlasten’ en gepaard gaat met een risicovolle hypotheekconstructie, kan met het oog op leeftijd, doelen en risicobereidheid van een consument juist in het geheel niet-passend zijn."


Geen schade 

In deze specifieke klacht constateert de Geschillencommissie dat de consument het Financieel Adviesrapport kenden, waarin opgenomen de financiële positie, wensen, doelen en risicobereidheid. De adviseur heeft niet alleen berekeningen gemaakt, maar ook de maandlasten en de overige gevolgen inzichtelijk gemaakt. De Geschillencommissie oordeelt dat Hypotheekshop Hoorn heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verlangd. De consument heeft geen schade geleden als gevolg van het handelen van de hypotheekadviseur, aldus de Geschillencommissie.

 

Uitspraak 2017-365

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

Reconstructie adviesdossier mag ook mondeling en met getuigenbewijs

(Rechtspraak) De adviseur kan niet op papier maar wel mondeling en met getuigen hard maken wat hij met de consumenten heeft besproken. Voor de Rechtbank Oost-Brabant...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

WhatsApp komt hypotheekadviseur duur te staan

(Kifid-tussenuitspraak GC 2023-0726A) De adviseur verweert – vergeefs - zich als volgt: de opdracht van de consument tot het wijzigen van de rente is niet...

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een...

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

Adviseur hoefde niet ook nog eens schriftelijk te waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0719) De consument stelt dat de adviseur tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst door, na de eerste afwijzing van een verzekeringsaanvraag...