VVP-poll: meer aandacht voor nazorg bij hypotheken is cruciaal

Stelling van de week megafoon 2019

Er is veel gereageerd op de stelling van afgelopen week 'Niet verlengen van de huidige PE-termijn is onverantwoord'.  Boeiend te constateren is dat van de bijna 400 respondenten een meerderheid van 55 procent het niet eens was met deze stelling.  Een paar reacties:

Leen Winter - Winter Financiële Diensten: "Je ziet duidelijk dat brancheorganisaties geen idee hebben wat er leeft. Juist in deze tijden hebben kandidaten meer dan voldoende tijd gehad om het examen af te leggen. Degene die tijdig is begonnen heeft zijn PE certificaten allang binnen."

Jurgen Wilms - Wilms Hypotheken:  "Gewoon zorgen dat je tijdig je spullen op orde hebt. Een ontbindende voorwaarden financiering uitstellen doe je ook niet zomaar. Op tijd starten en niet piepen."

Niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Adviseur Olga wijst op het coronaleed dat velen hebben moeten meemaken de afgelopen tijd en zegt: "Het uitstellen voor een paar maanden zou een opluchting zou zijn. Nu het er weer 'positiever' gaat uitzien kan een iedereen zich eerst richten op weer terug naar het normale en dan de studieverplichtingen een stuk relaxter kunnen afronden."

De stelling van deze week luidt:  'Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen'. Dit naar aanleiding van het betoog van Michel Ligtlee van Vereniging Eigen Huis in de VVP-special Cruciaal Beroep. Het artikel begint zo: 'Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks meer contact met hun adviseur terwijl zij daar wel behoefte aan hebben, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Als wij een dergelijk bericht naar buiten brengen, komen er vaak de nodige reacties vanuit de branche, zoals: vereniging eigen huis heeft zelf ook een hypothekentak en wat doet de adviestak van de vereniging zelf? Uiteraard een terechte vraag. Wij kunnen niet iets roepen en vervolgens zelf ook geen aandacht besteden aan nazorg. Hoe hebben wij de nazorg ingericht?'

De redactie van VVP is benieuwd naar uw mening.  Reageren kan HIER.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 31 januari 2022

@ Paul, ik had een briljant plan (al zeg ik het zelf) waarbij ik bij het afsluiten van een service abonnement een korting gaf op de toekomstige advieskosten bij aanpassingen verbouwen scheiden et cetera. Het abonnement was dan vrijwel kosteloos, ik had gespreide inkomsten en grote kans op doorlopende vaste klanten. De belangstelling was gering. Dus ik ben terug bij actieve melding aanpassing risicoklasse en einde rentevaste periode ( daarbij doe ik een kort adviesgesprek gratis). Klanten benaderen voor een onderhouds-APK met mededeling dat dit € 95,-- koste scheelt enorm veel werk: niemand wil dit betalen. Nou kan het natuurlijk zijn dat er geachte collega's zijn die dit wel op een voor de consument acceptabele manier weten te presenteren, maar ongeveer 100 procent van de mensen die hier binnenstappen met een lopende hypotheek geeft aan nooit meer contact met de adviseur te hebben gehad. De witte raaf die wel op een goede en structurele manier nazorg aan kan bieden met een redelijke vergoeding mag zich dan wat mij betreft wel melden. Mogelijk heeft VEH een werkbaar idee?

Paul Schoo - Platter-Schoo 31 januari 2022

De rekening is de barrière. Als er een abonnement voor nazorg wordt geopperd dan kijken ze je glazig aan en willen daar na motivatie miet voor betalen. De hypotheek loopt immers 10, 20 of 30 jaar waarom zou je daar tussentijds advies over willen hebben. Die horizon is te ver weg. En ze kunnen dan toch ook zelf initiatief nemen als er vragen zijn. De deur staat altijd open.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...